Saatchi legt zich nu toe op schilderkunst

De Britse kunstverzamelaar Charles Saatchi gaat zich, na zijn tentoonstellingen met vooral installaties, toeleggen op het tonen van schilderijen. Voor de The triumph of painting past hij County Hall aan.

De door Saatchi tot nu toe verzamelde installaties, zoals Tracy Emins onopgemaakte bed en Damien Hirsts in pekel ingelegde haai, moeten in januari wijken voor de schildertentoonstelling. De installaties komen in ieder geval tot 2007 niet terug in de County Hall.

Volgens de verzamelaar is het tijd voor een overzicht van schilderijen. ,,De laatste tien jaar waren maar vijf van de veertig winnaars van de Turner Prijs puur schilder'', aldus Saatchi. De aandacht gaat eerst vooral naar gevestigde internationale schilders. Later in het jaar komen jongere, nieuwe schilders aan bod. De tentoonstelling bevat werk van onder meer Peter Doig en de Nederlandse Marlene Dumas.

De originele houten panelen in het voormalige kantoor van de London County Council en de

Greater London Council zullen speciaal voor de tentoonstelling verwijderd worden. Verder zullen de kamers in het gebouw heringericht worden om grote doeken een plek te bieden.

Vorig jaar bij de opening van County Hall met de tentoonstelling New blood werd Saatchi overladen met kritiek. Bij een vergelijking van de nieuwe ruimte met Saatchi's vroegere Tate Modern, meende The Guardian dat de werken ,,krimpen, geïntimideerd door het gebouw en de blinde vlek van de verzamelaar.'' Volgens The Independent was de ruimte zeer ongastvrij. De krant vond County Hall een ,,buitengewone, historische flop.'' The Telegraph noemde County Hall ,,een nachtmerrie voor curatoren'' en een journalist van The Sunday Times verlangde terug naar de ,,pure, schone ruimtes van Tate Modern.''

Voor de verzamelaar kwam de kritiek onverwachts. Hij was in de veronderstelling geweest dat de critici begrip zouden hebben voor zijn visie, en had hun al vroeg toegang gegeven.