Chef Roy Goodman begint in de verkeerde akoestiek

Roy Goodman begint zijn werk als chef-dirigent van Holland Symfonie in concertzalen met het heropvoeden van zijn musici en het publiek: het is back to basics.

Zaterdagavond hield Goodman voor zijn eerste concert met zijn orkest in het Stadstheater in Zoetermeer een animerende inleiding. Aan de piano demonstreerde hij onverwachte harmonische wendingen bij C. Ph. E. Bach, Beethoven en Brahms en kwam zelfs uit bij Wagner en Stravinsky. Tijdens de Eerste symfonie van Bach draaide Goodman zich nog eens om en wees de zaal op het bijzondere akkoord van deze Bachzoon, die volgens hem ,,een probleemkind'' moet zijn geweest.

Ook de musici van Holland Symfonie, ontstaan uit de fusie van het Nederlands Balletorkest en het Noordhollands Philharmonisch Orkest, moeten van Goodman bijleren, zo zei hij vrijdag in deze krant. Daarbij gaat het om stilistische verschillen en een variëteit aan speelwijzen met minder vibrato. Het concertprogramma `De eerste de beste' was daarvoor erg geschikt: symfonische eerstelingen van Bach (ong. 1770) en Brahms (1876) en het Eerste pianoconcert (1795-1800) van Beethoven, hoewel dat eigenlijk zijn tweede was.

Roy Goodman, even ervaren in het `authentieke' musiceren als in het `moderne', is een ideale dirigent voor zo'n programma, dat met eigentijds instrumentarium onvermijdelijk compromissoir verloopt. De symfonie van Bach met zijn grillige barokdramatiek uit de tijd van Sturm und Drang, klonk als een rechtlijnige imitatie van `authentiek': droog en zonder vibrato.

Bij Beethovens pianoconcert waren er meer problemen. De grote Steinway in Zoetermeer bleek wegens slecht onderhoud onbespeelbaar, maar op een kleine Yamaha imiteerde David Kuyken met succes een fortepiano. Ondanks de kleine orkestbezetting kwamen de houtblazers nauwelijks door in de nogal kaal en direct klinkende begeleiding, waarin de piano domineerde.

Dat gebrek aan balans en klank werd na de pauze nog erger in een wat hoekige versie van Brahms' Eerste symfonie. De lange reeks paukenslagen aan het begin viel vrijwel weg, de klank mengde nauwelijks en ook een Brahms met minder vibrato mag ronder en lyrischer.

Het Zoetermeerse Stadstheater heeft helaas een akoestiek die ongeschikt is voor concerten. De musici zitten tussen zwart textiel dat de muziek opzuigt. Ze worden omringd door twaalf speakers, terwijl boven het orkest microfoons hangen. Ook in de zaal hangen speakers, maar de muziek klinkt alleen in rechte lijn vanaf het podium, zonder reflectie in de zaal. Een gefundeerd oordeel over Goodman en zijn orkest was zo niet mogelijk. Hij staat dus ook nog voor de heropvoeding van de zaal in Zoetermeer. In ieder geval krijgt hij het volgende seizoen in Haarlem een nieuwe zaal.

Concert: Holland Symfonie o.l.v. Roy Goodman m.m.v. David Kuyken, piano. Gehoord: 2/10 Stadstheater Zoetermeer. Herh.: 5/10 Het Park Hoorn; 6/10 Mariakerk Haarlem.