Brautigam viert zijn jubileum feestelijk

Ronald Brautigam (1954), de avontuurlijkste pianist van Nederland, vierde dit weekeinde zijn vijftigste verjaardag én zijn 25-jarig podiumjubileum met vier bijzondere concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Burgemeester Job Cohen overhandigde Brautigam zondagavond de eerste cd van zijn 17-delige opname van alle pianowerken van Beethoven.

Brautigam vertolkte Beethovens geliefdste pianosonates – de Pathétique, Waldstein, Mondschein en Appassionata – op een kopie van een fortepiano. En Brautigam op de pianoforte staat voor een fascinerende ontdekkingsreis door Beethovens partituren. Bijna improviserenderwijs opteert hij voor hoge tempi, markante akkoorden en felle articulaties in golvende bewegingen, zodat zijn Beethoven intens en dramatisch, maar ook transparant en lichtvoetig klinkt.

Maar de veelzijdige Brautigam kan even goed overweg met een kolossale Steinway, zo bleek tijdens zijn gedreven interpretatie van Schumanns Pianoconcert met het toegewijd musicerende Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. de Amerikaanse violist/dirigent Joseph Swensen. Zingende melodielijnen, een verfijnd toucher, loopjes van klatergoud, levendige tempi, organische fraseringen en een spontane drive kenmerken het plezier en het vakmanschap van Brautigam.

Muzikale verdieping en emotionele intensivering hebben het spel van de aanvankelijk introverte pianist verrijkt. Zijn verkenningen van de pianoforte hebben zijn experimenteerdrift aangewakkerd en zijn spel is boeiender en kleurrijker geworden.

In de Kleine Zaal nam Brautigam, gewoon op de Steinway, onnadrukkelijk het voortouw tijdens enerverende vertolkingen van pianokwartetten van Beethoven, Schumann en Brahms. De Roemeense violiste Mihaela Martin viel op het laatste moment in voor de zieke Isabelle van Keulen, die al jaren een vast duo met Brautigam vormt. Glansrijk en bekwaam vervulde zij de rol van primarius, terwijl altvioliste Nobuko Imai en celliste Quirine Viersen instrumentaal goed presteerden, maar muzikaal niet helemaal overtuigend mengden in het geheel.

Brautigam en het nog jonge maar veelbelovende Romeo Kwartet, trompettist Peter Masseurs en meesterbassist Niek de Groot voelden elkaar veel beter aan in uitbundige interpretaties van kamermuziek van Saint-Saëns, met zwelgende romantiek en feestelijke virtuositeit, die de jubilerende Brautigam moeiteloos uit zijn mouw schudde.

Ronald Brautigam. Gehoord: 1 t/m 3/10 Concertgebouw Amsterdam.