Ahold stoot zijn Spaanse winkels af

Ahold heeft zijn 600 Spaanse supermarkten voor 685 miljoen euro verkocht aan de Britse investeringsmaatschappij Permira. Dat heeft het supermarktconcern vanmorgen bekendgemaakt. De activiteiten in Spanje stonden sinds november vorig jaar te koop.

Ahold maakte toen bekend alleen nog verder te willen met bedrijfsonderdelen die nummer één of twee in hun markt zijn of dat binnen drie tot vijf jaar kunnen worden. Bovendien moeten ze jaarlijks 5 procent omzetgroei behalen en een rendement van 14 procent opleveren.

In Spanje, waar Ahold vorig jaar met 14.000 werknemers 2,1 miljard euro omzet behaalde, verwacht het concern die criteria niet te kunnen halen. Het bedrijfsonderdeel, dat is opgebouwd uit verschillende Spaanse supermarktketens die in het verleden zijn overgenomen, kwam daardoor op de lijst terecht met af te stoten onderdelen, die samen voor het einde van 2005 zo'n 2,5 miljard euro opgebracht moeten hebben. Die inkomsten heeft Ahold nodig om zijn balans te kunnen versterken door schulden af te lossen.

Ahold verwacht de verkoop aan Permira voor het einde van dit jaar af te ronden. De afgesproken verkoopprijs is een voorlopige en kan naar aanleiding van nader boekenonderzoek of de resultaten in het tweede halfjaar nog aangepast worden. Permira is een investeringsmaatschappij met een geïnvesteerd vermogen van circa 11 miljard euro.

Aholds expansie in Spanje begon in 1999 met overnames van een aantal supermarktketens in Madrid en Zuid-Spanje. In hetzelfde jaar volgden bedrijven in Malaga, Granada, Marbella en aan de Costa del Sol. Ahold bouwde alle winkels in Zuid-Spanje om tot het Cobreros-winkelmerk. In 2000 kocht Ahold Kampio, een keten met 39 grotere supermarkten in de provincie Cataluña, en Superdiplo, met winkels op de Canarische eilanden, in Andalusië en Madrid. Naast Supersol hanteert Ahold op de Canarische Eilanden de merknaam Ahold Supermercados. De hypermarkten van Ahold werken onder de naam Hiperdino.