Drie Gouden Kalveren voor film `Simon'

Simon heeft op het gala van de Nederlandse film het Gouden Kalf voor de beste speelfilm gewonnen. Gast van het jaar, Jean van de Velde, reikte de belangrijkste prijs van het Nederlands Film Festival uit aan producent Imko Nieuwenhuijs.

Ook regisseur Eddy Terstall en hoofdrolspeler Cees Geel kregen een kalf op de rimpelloos verlopen avond in de Utrechtse Stadsschouwburg. Simon verzilverde daarmee drie van de zes nominaties die de film maandag op het festival had gekregen en was daarmee zoals verwacht de grote winnaar. De jury, die werd voorgezeten door Dick Willemsen, directeur van het Maurits Binger Instituut, noemde in haar rapport Terstalls `meesterproef' een ,,originele, hartverscheurende film''. Bij de nominaties had de jury al het negeren van vaste genres en verhaalpatronen geprezen.

Simon gaat over de vriendschap tussen een homoseksuele tandarts en een Amsterdamse hasjdealer die kanker krijgt. Cees Geel, die de prijs overhandigd kreeg door Tygo Gernandt, vorig jaar winnaar voor van God Los, zei nadat hij zijn kalf in ontvangst had genomen: ,, Het is dat ik zo kei, kei, keihard ben, anders zou ik zo kunnen huilen.'' Simon had zijn blijdschap op dezelfde manier kunnen verwoorden. De film kreeg ook nog de publieksprijs van het festival, dat dit jaar iets beter bezocht werd dan vorig jaar. De 24ste editie van het festival telde 106.500 bezoeken.

De twee andere genomineerden voor de prijs voor beste speelfilm, In Oranje en De passievrucht, vielen niet in de prijzen. De passievrucht won alleen een kalf in de categorie beste geluid. De met vier nominaties bedachte thriller De dominee won alleen in de categorie production design (Marco Rooth). Monic Hendrickx kreeg het kalf voor `beste actrice' voor haar rol in Het zuiden van Martin Koolhoven. Het is haar derde kalf, na eerdere bekroningen voor Nynke (2001) en De Poolse bruid (1998).

De belangrijkste nominatie die Simon niet verzilverde, die voor scenario, ging naar Mischa Alexander voor Ellis in Glamourland. Alexander bedankte Linda de Mol, die het idee voor de film leverde en door de schrijver een `controlfreak' werd genoemd ,,maar ze hoeft zich er niet voor te laten behandelen'' en regisseur Pieter Kramer, die van zijn grappen nog veel betere grappen had gemaakt.

De speciale juryprijs ging naar Shouf Shouf Habibi! van regisseur Albert ter Heerdt en acteur Mimoun Oaïssa, die het idee voor de film leverde. Deze komedie over Marokkaanse jongeren kreeg ook de prijs van de Nederlandse filmkritiek (KNF). Een speciale vermelding van de KNF ging naar Tagged van Julika Rudelius, een filminstallatie over de obsessie voor merkkleding van Marokkaanse jongens die was te zien in het Centraal Museum, dat voor het eerst aan het festival meedeed.

Behalve Simon en Shouf Shouf Habibi! was er nog een film die meerdere prijzen kreeg. The Last Victory van John Appel, een documentaire over de paardenrennen in Siena, werd bekroond in de categorieën beste montage (Mario Steenbergen) en beste camera (Erik van Empel). Het is niet gebruikelijk dat documentaires in plaats van speelfilms in deze categorieën worden bekroond. The Last Victory won evenwel niet het kalf voor beste lange documentaire, dat ging naar Deacon of Death van Jan van den Berg, een film over de erfenis van Pol Pot in Cambodja.