Werkzoekende vindt meestal zelf een baan

Het eigen netwerk is de meest effectieve manier om aan een baan te komen. Uit onderzoek door onderzoeksbureau Intelligence Group blijkt dat 21 procent van de Nederlandse beroepsbevolking zijn huidige baan bemachtigt via eigen netwerk.

De open sollicitatie en de personeelsadvertentie in de krant volgen met ieder 13 procent. Het uitzendbureau (12 procent) blijft eveneens een belangrijke manier om aan een baan te komen. Daarna volgen onder meer de interne vacature (7 procent), de open sollicitatie en het wervings- en selectiebureau (beide 5 procent). Aan het onderzoek, dat in juni en juli werd gehouden, deden 1.606 personen mee.

Met 3 procent scoren het CWI en de vacaturesites opvallend laag. Volgens onderzoeker M. Verschoor komt dit doordat zij de afgelopen jaren minder vacatures binnenkregen.

Inmiddels begint dat weer op te lopen. De strijd tussen dagbladen en vacaturesites heeft zich volgens Verschoor `gestabiliseerd'. De dagbladadvertentie blijft een effectief middel voor bedrijven, maar is ook om een andere reden interessant, zegt Verschoor. ,,Het bedrijf zegt er ook mee: `We zijn er weer'.''

Alle middelen om een baan te vinden blijken aan belang te hebben gewonnen. Verschoor: ,,Als het vacatureaanbod minder wordt, gaan mensen op meer manieren proberen aan een baan te komen.''