Voertuigverliesuren

Waar laten we in 2020 bijna 9 miljoen auto's in een land dat nu al met 6 miljoen auto's dagelijks stilstaat? Wie kan er nog voorspellen hoe lang de reis zal duren? Wie dagelijks van Amersfoort naar Amsterdam reist met een auto, moet rekening houden met gemiddeld 23 tot 70 minuten en soms nog langer. Mooiste vakterm: voertuigverliesuren. Iedereen weet meteen wat dat zijn.

Het zijn de luxe-problemen van een rijk land waar een auto vrijwel binnen ieders bereik ligt en de trein in populariteit daalt.

De `strijd tegen de auto' is politiek allang ingeruild voor een gevecht om de meest doelmatige manier het autoverkeer te reguleren. Het is niet langer de vraag óf er nog wegen bijgebouwd of tol betaald moet worden, maar wanneer en in welke volgorde. Gisteren presenteerde minister Peijs haar nota Mobiliteit, die antwoorden moet bieden en beloften doet.

In deze tweede nieuwe, gratis testeditie van NRC Handelsblad stellen we vandaag dit thema centraal: Hoe houden we Nederland op gang? Op de twee volgende pagina's beschrijven we de onblusbare behoefte van de burger om zich te verplaatsen, de oplossingen van het kabinet en de twijfels van de wetenschap.

Dat doen we in een nieuw, compact formaat, dat vooral aansluit bij de eisen van nieuwe

lezers. Daarom vragen we u om deze krant goed te bekijken en ons te vertellen wat u ervan vindt. Liefst door het invullen van een enqûete die u vindt op www.nrc.nl/ochtendeditie (met kans op het winnen van een boek). Ook nieuw in deze krant is een vaste Europa-pagina en een vaste pagina Wetenschap. We blijven immers NRC Handelsblad – de krant voor de meer dan gemiddeld geïnteresseerde lezer.