Philips weer in merkalliantie, nu elektrische tandenborstels

Philips brengt in samenwerking met het Amerikaanse Procter & Gamble (Ariel, Pampers, Pringles, Dreft) een nieuwe elektrische tandenborstel op de markt waarbij de toevoer van tandpasta naar de borstel automatisch gaat.

De tandpasta, die Procter & Gamble heeft ontwikkeld, moeten gebruikers als vullingen in de tandenborstel plaatsen. De samenwerking met Procter & Gamble is de vijfde alliantie van Philips' divisie huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging. Eerdere allianties zijn die met Douwe Egberts (onderdeel van fabrikant Sara Lee) voor het koffiezetapparaat Senseo, Nivea (Beiersdorf) met scheerapparaat Coolskin, Robijn (Unilever) met strijkijzers en onlangs met biermerken als Leffe en Jupiler (Interbrew) voor de thuistap Perfect Draft. Vooral de Senseo, de langst bestaande alliantie, is een doorslaand succes.

Philips, dat in de Verenigde Staten met 54 procent marktaandeel marktleider is met de elektrische tandenborstel Sonicare, zal de nieuwe tandenborstel volgend voorjaar op de Amerikaanse markt lanceren. Het apparaat gaat 139 dollar kosten, de prijs van de tandpastavullingen is nog niet bekend. De introductie op de Europese markt zal volgens J. van Splunter, hoogste man van de divisie huishoudelijke apparaten, later in 2005 volgen. Volgens Van Splunter is uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek gebleken dat de elektrische borstel met de geïntegreerde, vloeibare tandpasta het gebit beter reinigt dan poetsen met de huidige elektrische borstels of borstelen met de hand. De nieuwe borstel lanceert Philips vandaag op een Amerikaanse conferentie voor tandartsen. Procter & Gamble levert de tandpasta in Amerika onder het merk Crest.

In de Verenigde Staten maken Philips en Oral B, een onderdeel van het Amerikaanse bedrijf Gillette, de dienst uit op de markt voor elektrische tandenborstel. Tezamen hebben zij ruim 90 procent marktaandeel. Van Splunter verwacht dat volgend jaar één op de vijf verkochte elektrische tandenborstels de nieuwe Sonicare zal zijn. De mondiale markt voor tandenborstels bedroeg vorig jaar 4,5 miljard euro, waarvan elektrische tandenborstels 1,5 miljard uitmaken.