Kinderconcert van Avril Lavigne

Afgelopen maandag werd Avril Lavigne twintig. Er is dus geen enkele reden meer om vertederd te doen over het kleine tienermeisje dat zichzelf drie jaar geleden zo'n knap punk-imago aanmat, zonder ooit een plaat van de Ramones gehoord te hebben. De muziek zal nu het werk moeten doen. Dat viel niet mee, in de Bijlmer-bierbunker waar het geluid altijd net iets gedempter klinkt dan nodig om echt lekker te rocken. `U Rock!' stond er nog hoopvol op een spandoek aan de balustrade. Maar de Canadese zangeres ontsteeg het niveau van een kinderconcert niet, waarbij alles draaide om de handvol hits die we kennen van de videoclips.

De 'Anti-Britney' werd Avril Lavigne door haar marketingmensen gedoopt toen ze de rocknummers Complicated en Skater boy de wereld in stuurde. Wie dacht dat ze op haar tweede album Under My Skin volwassener is gaan klinken, moet nog maar eens goed luisteren hoe beschamend kinderachtig het gitaarloopje van Skater boy in haar laatste hit Happy ending wordt herhaald. En waar Britney Spears bij haar recente concerten werd aangevallen op het feit dat ze haar zangpartijen playbackte, moest gisteren bij Lavigne worden vastgesteld dat ze erbarmelijk vals zong. Je kunt je afvragen wat erger is.

Het begon redelijk stoer, met de gitaren in de aanslag en teksten over het grote onrecht dat pubers in de grotemensenwereld wordt aangedaan. Toen Avril achter de piano plaatsnam voor haar hemeltergend onvaste ballades, of in kaarslicht een paar liedjes solo zong met akoestische gitaar, werd al snel duidelijk dat ze niet de diepgang heeft van de singer/songwriter die ze in een volgend leven graag zou willen zijn.

Bij gebrek aan visueel spektakel of muzikale afwisseling was het een saai concert, veel te licht voor de grote ruimte waarin het voorgekauwde lesje werd afgedraaid. Tijd voor een time-out, waarin iemand Avril Lavigne nu eindelijk eens een plaat van de Ramones laat horen. En anders niet meer zeuren over punk.

Concert: Avril Lavigne. Gehoord: 30/9 Music Hall, Amsterdam-ZO.