Interviews Keuze voor kind én carrière

`Ik vaar nu mijn eigen koers'

Toen het communicatiebureau waarvoor Ria van Mil (50) werkte, vorig jaar failliet ging, stond zij voor de keus: weer in loondienst of een eigen onderneming starten. Ze koos voor het laatste. ,,Zo hoef ik alleen voor mezelf te denken en kan ik mijn eigen werktijden bepalen.'' Nadeel is dat zij ,,enorm gedisciplineerd'' moet zijn en haar ,,drive continu moet vernieuwen''. Van Mil geeft trainingen over `cultuurveranderingstrajecten' aan bedrijven, overheden, scholen en ziekenhuizen. ,,Over het aantal opdrachten mag ik niet klagen'', zegt zij. ,,En het werk is goed te combineren met de zorg voor mijn partner en twee puberende dochters.'' Als werknemer plooide Van Mil zich vaak naar anderen. ,,Die tijd is voorbij. Ik vaar nu mijn eigen koers. En dat zorgt voor een hoop positieve energie.''

`De klant is koning'

Al 37 jaar runt Liny Jacobs (59) samen met haar man een slagerij in Borne. Hoe zij dat doet? ,,Door met mijn tijd mee te gaan'', zegt ze. ,,Dus als de mensen een Máxima-steak willen, krijgen zij een Máxima-steak. De klant is koning.'' In de jaren '60 verruilde Jacobs haar baan als boekhouder voor een eigen onderneming. ,,Mijn schoonvader richtte de slagerij in 1931 op. Toen hij overleed, namen mijn man en ik de zaak over.'' Het ondernemerschap was ,,prima te combineren'' met de zorg voor haar vijf kinderen. ,,Ik heb een ontzettend fijne schoonmoeder; ze waste, streek en kookte.'' Als vrouw in een mannenwereld had Jacobs weinig problemen. Wel duurde het tien jaar voordat zij achter het hakblok werd getolereerd. ,,Daar verwachten mensen een man. Maar ook een vrouw kan biefstuk snijden.'' `Mijn leeftijd is een voordeel'

Overal in de wereld worden mensen gecremeerd. En dus is de afzetmarkt voor urnen in potentie groot. ,,In sommige landen, zoals Engeland, is cremeren gebruikelijker dan in andere'', zegt Elisabeth de Vrind (59) die sinds drie jaar `glaskunst ter nagedachtenis' exporteert. ,,Maar de vraag is inderdaad groot.''

Haar door een kunstenaar ontworpen urnen worden als ,,minder confronterend'' ervaren dan traditionele urnen. ,,Ze zijn mooi om naar te kijken en verschillend van grootte. Soms wordt een overledene over meerdere kleine urnen `verspreid', zodat alle nabestaanden een aandenken hebben.'' Vorig jaar verkocht De Vrind 340 urnen in drie landen. Dat zij op late leeftijd een bedrijf heeft opgericht, is in de uitvaartbranche een voordeel. ,,Ouder betekent levenswijzer. Klanten vinden dat troostrijk.''