Een Mercedes met allure van de ster

Wat een heerlijk suggestief woord blijft het toch: ruimtewagen. De typeaanduiding staat voor een zo groot als maar mogelijk aantal zitplaatsen, die daarbij ook nog eens flexibel kunnen worden gebruikt. Als inzittende dient u zich volgens de promotiefolders in een balzaal te wanen, vooral wanneer alle overige zitplaatsen neergeklapt, heen en weer geschoven of voor eventjes op de stoep zijn gezet. Er worden zelfs, naar het schijnt, tijdens braderieën en kermissen namens land en fabrikant wedstrijden georganiseerd, waarbij zo rap als maar mogelijk de stoelen en achterbank worden los- en vastgezet. U kunt er mee naar kantoor, in het weekend met geheel of gedeeltelijk neergeklapt meubilair naar bouwmarkt, tuincentrum of supermarkt en is de vakantie aangebroken, dan draaft het door zijn vering zakkende voertuig welgemoed richting camping of huisje. En heeft u nog geen kroost, dan wekt de aanblik van zoveel onbenutte zitplaatsen een onbedwingbare lust tot de voortplanting op.

Er zijn mini-, midi- en maxiruimtewagens, de Mercedes A-klasse behoort tot de tweede categorie. Geen heden zonder verleden en voor de A betekende 1997 een pijnlijk en moeizaam debuutjaar: tijdens de wettelijk voorgeschreven elandproef kieperde de A bij een snelheid van amper 60 km/u botweg om. De industriële gigant Mercedes-Benz werd door de met Schadenfreude behekste media in zijn hemd gezet. Het leverde een onvergetelijke foto op: een rokende en op zijn wielen dansende Trabant, die met een rotgang en zonder problemen de test uitvoerde, daarmee wraak nemend namens de voormalige Ossies op het zelfingenomen Westen.

De A werd desondanks niet opgegeven, er volgden uitgebreide en kostbare aanpassingen aan het onderstel, het potentiële koperspubliek ging, na eindelijk uitgelachen te zijn, alsnog en en masse over tot de aanschaf van de Baby-Benz. Concurrent Audi was voortijdig gewaarschuwd en leverde een jaar later zijn briljante A2 standaard af met de noodzakelijk gebleken elektronische stabiliteitsvoorzieningen.

Versie twee toont sinds enkele weken uitdagend haar nieuwe binnen- en buitenkantje in de kraakheldere en fel uitgelichte showrooms van het merk met de ster. Om de verkoop ditmaal – en ik bedoel dit figuurlijk – een vliegende start te geven zijn er kosten noch moeite gespaard: een uit synthetische materialen opgetrokken Amerikaanse zangeres die uit volle borst zingt dat u toch vooral uw eigen ster moet volgen, een beangstigend diepgebruinde Italiaanse modekoning en een voormalige en met waterstofperoxide besprenkelde Duitse toptennisser staan gezamenlijk en goedkeurend glimlachend op de promotiefoto's met de nieuwe A.

In het opbollende koetswerk zijn nog de vormen van de eerste versie te herkennen, de kleurkeuze is ditmaal van belang: in een donkere tint oogt de wagen beslist volwassener. Het karaktervolle van de eerste A is helaas verdwenen en heeft plaats moeten maken voor een onopvallende en meer bij het modellengamma passende buitenkant. Het interieur is ontdaan van elke vorm van frivoliteit, een chromen ornamentje hier, een aluminium paneeltje daar en daarmee is het wat betreft de basisuitvoering Schluss, de A dient de qua sfeer loodzware C-, E- en S-klasse te benaderen. De wagen is voorzien van een dubbele bodem, wat een hogere zit en betere botsbestendigheid oplevert. De prima zittende bestuurdersstoel is verticaal verstelbaar, zo niet die van de bijrijder en achterbank. Waardoor passagiers met lang uitgevallen ledematen die permanent horizontaal dienen te strekken. De gebruikte interieurmaterialen zijn van een voldoende, maar beslist niet premiumkwaliteit. Ook hier is de kleurenkeuze belangrijk, ditmaal verdient een lichtere tint stoelen en dashboard de voorkeur boven het obligate zwart. Wegligging en stuurgedrag zijn zoals het hoort bij een auto in deze prijsklasse, de wagen is opvallend stil te noemen. Windgeruis is amper aanwezig, de fabrikant met een lange staat van dienst in het bouwen van dieselmotoren heeft ook nu weer een uitstekend aandrijfaggregaat afgeleverd. De heren autofabrikanten zijn massaal bekeerd tot het ruimtewagengeloof, de concurrentie heeft eveneens fraai ontworpen en fijn rijdende ruimtewagens in de aanbieding. Die daarbij vaak ook nog eens aanzienlijk goedkoper zijn. Maar is status uw doel, volg dan de ster. Wat u ditmaal in uw gedachten zult moeten doen, want op de motorkap van de A is er ditmaal geen plaatsje ingeruimd voor de vertrouwde, uitstekende chromen ster uit Stuttgart.