Daihatsu werkt aan herstart

Terwijl Toyota het ene na het ander verkooprecord breekt in Europa, gaat het andere Japanse merken niet altijd voor de wind. Daihatsu, overigens sinds 1998 een dochteronderneming van Toyota, verkocht vorig jaar in Europa amper 26.000 auto's. In de jaren negentig waren dat er nog ruim 90.000. De meeste vonden een koper in Engeland, Nederland, Duitsland of Italië. Maar in Frankrijk en Spanje en het voormalige oostblok kent men het merk nauwelijks en zijn er, behalve in de grote steden, geen dealers te vinden. Daihatsu dacht er zelfs over om zich helemaal uit Europa terug te trekken, maar gooide onder druk van Toyota het roer onverwacht om. Alle modellen worden de komende drie jaar vernieuwd en – wat belangrijker is – Daihatsu gaat ook het Europese dealernet weer nieuw leven inblazen. Het eerstkomende nieuwe model – gepland voor begin 2005 – is de Sirion, een identieke kloon van de Toyota Passo die echter alleen in Japan wordt verkocht en het kleine Daihatsu in Europa dus geen concurrentie zal aandoen.