Daewoo wordt Chevrolet

Vanaf 1 januari 2005 gaat de merknaam Daewoo verdwijnen. General Motors, dat na een financieel debacle van het Koreaanse merk een controlerend belang nam in Daewoo, heeft dat op de Parijse autosalon bekend gemaakt. En de nieuwe naam is: Chevrolet, het icoon van de Amerikaanse auto-industrie. Velen associëren Chevrolet met grote benzineslurpende V8 modellen en pick-ups, maar dat vooroordeel is al jarenlang achterhaald. Binnen General Motors is Chevrolet het populairste merk. Maar het zijn buiten de VS vooral ook goedkopere en kleine modellen uit het concern die deze naam dragen, van de Chevrolet (in Europa Opel) Corsa in Brazilië tot de kleine Chevrolet Geo, wat eigenlijk een Suzuki Swift is. De grote Tahoe en Trialblazer SUV's op de Amerikaanse thuismarkt dragen ook nog steeds de merknaam Chevrolet. Wereldwijd werden in 2003 3,6 miljoen Chevrolets verkocht. Voor de Europese Daewoo-organisatie worden het spannende weken. Alle 1.800 Daewoo-dealers moeten andere naamborden aan hun gevel ophangen. Er staan bovendien verspreid over Europa bijna 25.000 Daewoos bij dealers die deze voorraad met kortingen – van 15 procent en meer – van de hand doen. Straks is de Daewoo-merknaam geschiedenis.