Autoglas wordt accessoire

Een VW-kever had ooit een glasoppervlak van niet meer dan 1,5 vierkante meter, bij een huidige 307 SW is dat 5,6 vierkante meter. En een studiemodel van de nieuwe Opel Astra coupé, getoond op de tentoonstelling van Parijs, liet zien dat glas een nog uitgebreidere toepassing zal krijgen. De voorruit bij deze Astra loopt ononderbroken tot halverwege het dak door, zodat inzittenden een onbelemmerd zicht naar boven krijgen. ,,Glas is namelijk niet langer het doorzichtig materiaal waarmee gaten in een carrosserie worden afgedicht,'' zegt Christian Guidon, algemeen directeur van AGC, waarin het Belgische Glaverbel is opgenomen. Het aantal toepassingen neemt hand over hand toe, met warmtewerende coatings als meest voorkomende. Volvo lanceerde onlangs waterafstotend glas, waardoor met name zijruiten minder snel vervuilen door regen. Voorruiten met een stroomgeleidende coating kunnen sneller ontdooien en ontwasemen dan met warme lucht. Glazen daken waarin zonnecellen zijn aangebracht maken het mogelijk een interieur van een auto koel te houden terwijl die staat geparkeerd. En Maybach heeft een zogeheten elektrochroom glazen dak waarvan de lichtdoorlaat verandert met behulp van een elektrische spanning. De glasindustrie likt zijn vingers af bij deze nieuwe toepassingen die als standaarduitrusting of accessoire het comfort verhogen maar ook de prijs van een auto.