Antilliaans vliegbedrijf DCA failliet

De Antilliaanse luchtvaartmaatschappij Dutch Caribbean Airlines (DCA) is bankroet. Het eilandbestuur van Curaçao heeft afgelopen nacht besloten dat het aanvragen van faillissement de enige oplossing is.

Het faillissement van DCA moet aangevraagd worden door de stichting DC Beheer, de aandeelhouder van DCA. DC Beheer is nauw verbonden met het eilandbestuur. Formeel heeft het bestuur een ,,dringend beroep'' gedaan op DC Beheer om ,,zo snel mogelijk'' de deuren van DCA te sluiten en het faillissement aan te vragen. De positie van DCA leidde gisteren tot het zoveelste conflict in de regering van Curaçao. De arbeiderspartij PLKP zegde de steun aan de eilandcoalitie op omdat er geen goede sociale regeling zou zijn voor de 650 werknemers van DCA. De PKLP vindt ook dat vóór het faillissement over DCA wordt uitgesproken er een nieuwe luchtvaartmaatschappij moet zijn opgericht. Eerder was sprake van een doorstart onder de naam `Curaçao Airlines.

Gisteren demonstreerde het cabinepersoneel van DCA nog voor het gebouw van het bestuurscollege. De gedeputeerden die na de nachtelijke vergadering het Bestuurskantoor verlieten werden lastiggevallen door boze werknemers. Auto's werden tegengehouden en bekogeld, de straat geblokkeerd. De politie moest er aan te pas komen om de mensen te kalmeren en de gedeputeerden vrije doorgang te verstrekken.

Het personeel van DCA wordt in principe nog drie maanden doorbetaald. Een nieuwe stichting moet de werkloze DCA-ers helpen bij het vinden van een nieuwe baan. Passagiers die hun DCA-ticket vooruit betaald hebben krijgen mogelijk hun geld terug. Dit heeft plaats in overleg met de curator.

DCA kampt al jaren met zware verliezen. De problemen werden begin dit jaar verergerd door het ontbreken van een geschikt vliegtuig voor de winstgevende route Curaçao-Amsterdam. Na het faillissement van het Belgische Sobelair kon men namelijk niet meer over een Boeing 767 van deze maatschappij beschikken.

In juli waren er technische problemen met twee in Portugal geleasde Lockheed Tristars. Beide toestellen kregen binnen enkele dagen te kampen met motorpech. Duizenden passagiers strandden, zowel in Europa als op de Antillen.