NRC Handelsblad twee dagen als test in ochtend

Morgen en overmorgen verschijnt NRC Handelsblad ook 's ochtends. De extra ochtendkranten worden op deze twee dagen gratis uitgedeeld, onder meer in winkels van De Bijenkorf. Het gaat om een speciale testeditie van een compacte krant, op half formaat (tabloid).

Deze ochtendkrant is bedoeld voor de groeiende groep hoger opgeleide jongeren, die niet regelmatig een krant lezen. Abonnees van NRC Handelsblad kunnen deze krant nabestellen (zie onderaan). De middagkranten van donderdag en vrijdag verschijnen op het normale tijdstip en worden ook gewoon bezorgd bij onze abonnees.

De speciale ochtendeditie wordt gratis uitgedeeld om de reacties van het publiek te testen en te ervaren of de redactie binnen 24 uur twee kranten ('s ochtends en 's middags) kan maken. De nieuwe compacte krant in de ochtend is toegesneden op de leesgewoonten en informatiebehoefte van hoger opgeleide jongeren, ruwweg van 18 tot 34 jaar. Deze groep leest kranten vooral incidenteel en oriënteert zich meer op internet, tv en radio. Tegelijk stellen jongere lezers hoge eisen aan de toegankelijkheid en functionaliteit van een krant, die ze eerder toekennen aan kleinere formaten.

De nieuwe krant wil zich inhoudelijk onderscheiden met een vaste pagina Wetenschap en een vaste Europa-pagina. De nieuwe lezers wordt een krant `op twee snelheden' geboden. Met een duidelijker scheiding tussen enerzijds berichten, die korter zijn dan in de middagkrant en groter in aantal, en anderzijds langere stukken. Lezers kunnen zo kiezen tussen overzicht in een paar minuten en inzicht met wat meer tijd voor langere artikelen.

Ook de compacte editie van NRC Handelsblad is een serieuze en degelijke krant waar ons motto `lux et libertas' (licht en vrijheid) boven mag staan. Het wordt geen `light et libertas'! Wel is er gekozen voor een sterk afwijkende voorpagina, waar een duidelijke keus voor één nieuwsonderwerp is gemaakt. Voor de inhoud van deze gratis testedities in de ochtend worden artikelen ontleend aan de middagkrant van de vorige dag, die sluit om half twee 's middags. Daarnaast wordt het nieuws van de vorige middag en avond in deze ochtendedities opgenomen. De ochtendeditie sluit om elf uur de avond tevoren. De vaste lezer van de middagkrant zal inhoudelijk niets missen.

Deze bijzondere edities zijn mogelijk geworden door een incidentele samenwerking van het advertentiebedrijf van NRC Handelsblad met De Bijenkorf. In het kader van de `drie dwaze dagen' zijn de kranten in de twaalf winkels van dit concern gratis beschikbaar. Daarnaast worden er uitdeelacties gehouden in universiteitssteden en op Schiphol.

Als de nieuwe formule aanslaat en de investeringen haalbaar zijn, zou een dergelijke sub-editie (tegen betaling) in de ochtend vanaf volgend voorjaar een feit kunnen zijn. De lezer mag er geen voorbode in zien van het verschuiven van het verschijningstijdstip van de héle krant naar de ochtend. Ook bereiden we nog geen half-formaat voor de gehele middagkrant voor.

De testeditie kan worden besteld à €1,50 per stuk via een formulier op www.nrc.nl/ochtendeditie en via de afdeling Lezersservice, tel. 010 406 6928. Levering zolang de voorraad strekt.

Heeft u vragen over het redactionele beleid, dan kunt u mailen naar lezerschrijft@nrc.nl