Britse kranten: `Cloaca is stinker'

De Britse pers heeft de Londense versie van Maria Goos' toneelstuk Cloaca vernietigend ontvangen. De kranten vinden het stuk voorspelbaar, sentimenteel en niet oorspronkelijk.

The Independent noemt het ,,even spannend als een paardenrace met één paard.'' De intrige, over vier vrienden in midlife crisis die elkaar verraden, noemt de krant een ,,merkwaardig onopmerkelijk verhaal''. Alle kranten vergelijken Cloaca met Yasmina Reza's Art, dat ook over een mannenvriendschap gaat, en dat volgens hen oneindig veel beter is.

Cloaca ging gisteravond in première in The Old Vic, als grootse heropeningsvoorstelling van het 19e-eeuwse theater en als regiedebuut van de nieuwe artistiek leider Kevin Spacey, beter bekend als filmacteur in bijvoorbeeld American Beauty en The Usual Suspects. De theatercritici beschrijven de grote verwachtingen die ze hadden van Spacey's komst naar The Old Vic, en hun verbazing over zijn keuze voor dit onbekende, ,,derderangs'' toneelstuk.

De Daily Telegraph kopt: ,,Spacey in de goot na première van stinker''. Stinker is jargon voor waardeloze voorstelling; `cloaca' is Latijn voor `goot'. De recensent schrijft ook nog: ,,Ik heb meer genoten van het liggen in de goot dan van het uitzitten van deze komedie.'' Hij noemt Cloaca glad, oppervlakkig, huilerig, afgezaagd, warrig, geforceerd, ,,mond-openvallend onwaarschijnlijk'' en ,,even onaantrekkelijk als de titel.''

The Guardian vindt het grootste bezwaar de ongeloofwaardigheid van de getoonde mannenvriendschap. The Times: ,,Het grootste gebrek van Cloaca is dat het bedoeld is als zwarte komedie, maar nogal serieus en een tikkeltje didactisch overkomt, en minder grappig dan je van gerenommeerde acteurs mag verwachten.'' Net als de andere kranten kan de criticus van The Times geen moment meeleven met de personages: ,,Is dit werkelijk hoe het is om veertig te worden? Misschien in Amsterdam, waar het stuk een succes was. Maar in Londen hopelijk niet.''

De regie van Kevin Spacey vinden de meeste kranten wel vakkundig. Alleen The Financial Times heeft ook op hem kritiek: ,,Het tempo is vaak te vlotjes, de mise-en-scène conventioneel, en je kunt voelen dat zelfs dit dunne, muffe toneelstuk meer emotie en humor in zich heeft dan hij eruit haalt.''