Boeken lezen is fun

Een wekelijkse greep uit de kiosk. Vandaag BOEK, de eerste glossy die geheel aan boeken is gewijd.

Zouden er lezers zijn die zich over het aanbod in de boekhandel onvoldoende geïnformeerd achten – alle boekenbijvoegsels, boekenrubrieken en behulpzame winkelmedewerkers ten spijt? Vermoedelijk wijst marktonderzoek zoiets uit. Waarom anders zou onlangs een geheel aan boeken gewijde glossy in een oplage van 25 duizend exemplaren zijn verschenen?

BOEK probeert hetzelfde als recentelijk twee tv-programma's: op populaire wijze informatie over het totale boekenaanbod geven. Bij zo'n ambitie is het lastig dat je de meest uiteenlopende fictie- en non-fictietitels in één adem moet noemen. En dat een keuze uit het overweldigende aanbod altijd een toevallige lijkt. Dat hoeft geen bezwaar te zijn als een boekblad in hoge frequentie verschijnt. Het tweemaandelijkse BOEK (`Weet wat je leest') zucht onder de last van een ongelijksoortige zowel als een schijnbaar willekeurige onderwerpkeuze.

Het blad onderhoudt graag goed contact met uitgevers, want dat is belangrijk voor de advertentie-inkomsten. Daarom ontvangen van de 25 besproken boeken er drie 5 sterren (van harte aanbevolen), negen 4 sterren (aanrader), zes 3 sterren (onderhoudend) en zeven 2 sterren (matig). Geen enkel boek verdient 1 ster (laat maar). Musicalster Chantal Janzen gaat in een vederlichte reportage `boekshoppen'.

Boeken lezen is `fun', dat blijkt ook uit gesprekjes met lezers in het wild onder de titel `Wat leest u daar?' Maar zelf schrijven is zo mogelijk nóg geweldiger. De hoofdredacteur richt zich, zo blijkt uit zijn ten geleide, óók tot aspirant-schrijvers. Onderzoek toont tenslotte aan dat er daarvan in Nederland een klein miljoen rondlopen.

BOEK tipt hoe je het tot een heuse boekenschrijver schopt: ,,Als allochtone auteurs `tussen twee culturen' in de mode zijn, bedenk dan een passend pseudoniem. (...) Als aantrekkelijke blondines hip zijn, laat dan een aantrekkelijk model jouw plaats innemen. Doet het altijd goed op de covers van glossy's en de achterflap van het boek.'' En om een uitgever te paaien: ,,Meld uitgeverij Y dat uitgeverij Z al enige interesse heeft getoond en andersom.'' Hier wordt schaamteloos opgeroepen tot het soort bedrog waaruit dit als blad vermomde marketingconcept is ontstaan.

BOEK richt zich nadrukkelijk tot de vrouw, die immers, blijkt uit peilingen, leeslustiger is dan de man. In interviews met Jessica Durlacher, Yvonne Keuls en Tessa de Loo lezen we wat de schrijfsters elders in veel betere interviews al veel pregnanter hebben geformuleerd. Voorts babbelen twee beginnende schrijvers over zichzelf en een diëtiste over afslankboeken.

Aardig is wel een kort gesprek met Abdelkader Benali, waarin hij over Nederlandse schrijvers zegt: ,,Ze lezen geen boeken, hebben geen stijl, houden er middelmatige meningen op na, vertonen een kruideniersmentaliteit, hebben het veel te hoog in de bol, kijken op de mensen neer, zijn jaloers en vooral heel erg bang voor de wereld waarin ze leven.'' Als je op zo'n typering stuit, heb je je niet helemaal voor niets door de rest geworsteld.

BOEK, tweemaandelijks, €2,95 ter introductie, normaal €4,95.

    • Tom Rooduijn