Amsterdam wordt minder populair

Barcelona en Madrid staan op het punt om de vijfde positie van Amsterdam over te nemen als de beste vestigingsplaats voor Europese bedrijven. Beide Spaanse steden worden door het Europese bedrijfsleven beschouwd als de locaties waar de plaatselijke overheid er het meest aan doet om zich zo aantrekkelijk mogelijk op te stellen voor bedrijven die zich daar willen vestigen. Amsterdam staat nu nog na Londen, Parijs, Frankfurt en Brussel op de vijfde plaats, maar het afzakken van de Nederlandse hoofdstad op de ranglijst lijkt slechts een kwestie van tijd.

Dat blijkt uit het jaarlijks terugkerende onderzoek European Cities Monitor dat gisteren is gepubliceerd. De uitkomst van het onderzoek is gebaseerd op interviews met topmanagers van vijfhonderd Europese bedrijven.

De grootste stijger op de ranglijst is Praag dat volgens het onderzoek behoorlijk zijn best doet zich als vestigingslocatie te verbeteren. Steden in het oostelijk deel van Europa zijn sterk in opmars. Warschau kan de komende vijf jaar de meeste nieuwe vestigingen van bedrijven verwachten maar ook Moskou, Praag en Boedapest zijn gewild. Deze steden scoren het hoogst van alle andere Europese steden op het punt van de loonkosten in verhouding tot prijs en kwaliteit van kantoren.

Bij de beoordeling van de beste locaties is vooral gekeken of ondernemers hun markt en hun klanten makkelijk kunnen bereiken, of er genoeg goed personeel is,of de verbindingen naar buiten in orde zijn. Ook de faciliteiten voor telecommunicatie spelen een belangrijke rol. De taalvaardigheid van de bewoners, een punt waarin Nederland altijd heeft uitgeblonken, speelt ook mee bij de beoordeling bij het voornemen van bedrijven om zich in een bepaalde stad te vestigen. Stockholm wordt door bedrijven gezien als de schoonste stad van Europa. Barcelona komt in het onderzoek naar voren als een stad waar de kwaliteit van het leven het hoogst is.