NMa verlaagt boetes in belsector

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de boetes voor de vijf aanbieders van mobiele telefonie in Nederland fors verlaagd. De NMa maakte gisteren bekend dat zij nu voor bijna 52,2 miljoen euro aan boetes oplegt. Dat bedrag lag eind 2002 nog op 88 miljoen euro. Niet eerder heeft de NMa een boete zo significant verlaagd.

De vijf telecombedrijven krijgen de boete omdat zij volgens de NMa in het verleden afspraken zouden hebben gemaakt over vergoedingen aan verkopers van telefoonabonnementen. Het gaat om KPN Mobile, Vodafone, Orange, T-Mobile en Telfort. De boete is verlaagd nadat de vijf aanbieders van mobiele telefonie bezwaar hadden aangetekend.

Volgens de NMa is uit vervolgonderzoek gebleken dat vooral KPN en Vodafone te hoge boetes ontvingen, omdat was uitgegaan van een hogere verkoop via tussenpersonen dan werkelijk het geval was. Beide bedrijven bleken ook via andere kanalen te verkopen, zoals internet en eigen verkooppunten.

Voor KPN is nu een boete vastgesteld van 12,6 miljoen euro tegen 31,3 miljoen eind 2002. Het boetebedrag van Vodafone is teruggebracht van 24 miljoen naar 10,3 miljoen euro.

Door de nieuwe opstelling van de NMa blijkt T-Mobile nu de grootste zondaar te zijn geweest. Het Duitse bedrijf moet 14,8 miljoen euro betalen omdat het relatief veel zaken deed met ketens die abonnementen voor mobiele telefonie verkopen.

Van Orange en Telfort worden bedragen van respectievelijk 9,9 miljoen en 4,5 miljoen euro geëist. De boetes voor T-Mobile, Orange en Telfort zijn in vergelijking met KPN en Vodafone maar licht verlaagd.

Volgens de NMa is aan de eind 2002 gepresenteerde feiten niets veranderd. Vodafone en Ben (nu T-Mobile) namen volgens de NMa het initiatief voor een bijeenkomst met hun concurrenten in juni 2001 in Nieuwegein. De bedrijven hebben toen in onderling overleg de vergoedingen afgestemd die ze aan de diverse belwinkels rekenden. Daarmee voorkwamen ze een concurrentieslag.