Na de witte banken nu de zilveren vierkanten

Nederlands bekendste interieur-ontwerper Jan des Bouvrie gaat in sieraden. ,,Je haalt toch een grote naam in je zaak.''

Het is weer eens wat anders dan de Jaarbeurshallen. Nieuwe sieraden worden normaal gesproken altijd gepresenteerd tijdens de grote voor- en najaarsbeurzen voor juweliers in Utrecht. Maar Jan des Bouvrie lanceerde gisteren zijn eerste sieradencollectie in een van zijn winkels Het Arsenaal in Naarden-Vesting tussen de ook door hem ontworpen interieurs.

,,Heel bijzonder'', noemde goudsmid en juwelier Maas uit Steenwijk de gelegenheid dan ook. Hij zit al vijfendertig jaar in het vak, en de introductie van een sieradenlijn buiten de beurs om heeft hij nog niet eerder meegemaakt.

Ook bijzonder was volgens Maas het selectieve gezelschap. Alle ongeveer honderd genodigden, op celebrity Estelle Gullit na, – voor de gelegenheid met witte gordijnen opgedeeld in losse zithoeken – zijn juweliers. Maar lang niet alle juweliers zijn uitgenodigd. Nederland kent er 1.500, met een gezamenlijke omzet van bijna 700 miljoen euro in 2003. De omzet van de branche waar 8.000 mensen werken heeft te lijden onder de economische malaise: in 2002 lag de omzet nog twaalf procent hoger.

Maas vermoedt dat alleen de meer vooruitstrevende juweliers zijn uitgenodigd, een vermoeden dat door de organisatie wordt bevestigd: juweliers die de strakke ontwerpen van Des Bouvrie op waarde weten te schatten. Dat kan je volgens Maas ook zien. ,,Iedereen ziet er mooi uit'', zegt hij.

De meeste vrouwelijke gasten zijn in het zwart, veel kittige puntschoenen, opvallende sieraden. ,,Dat is ook wel eens anders'', zegt Maas, die klaagt over archaïsche toestanden in de juweliersbranche. Hij wordt bijgevallen door goudsmid en juwelier Marijke Mul met zaken in Haarlem en Zwanenburg. De collecties van veel juweliers zijn volgens haar ,,te klassiek'' en verliezen daarmee aansluiting met de klanten. Terwijl volgens Maas juist de moderne sieraden van modemerken als Esprit en Mexx zichzelf verkopen. ,,Met zulke sieraden hoef je geen goede verkoper te zijn. De mensen vragen er zelf naar.''

Des Bouvrie sluit volgens de aanwezigen aan bij de trend dat grote merken hun terrein uitbreiden naar sieraden. De interieur-vormgever ontwierp al eerder horloges en een halsketting, maar nooit eerder een hele collectie. ,,Ik maakte wel steeds vaker tekeningen van sieraden voor vrouwen.'' Hij houdt van sieraden. ,,Een sieraad maakt de vrouw'', zegt Des Bouvrie tegen de aanwezige juweliers, in de impasse die ontstond toen de openingsmuziek onverwacht op zich liet wachten. ,,Een vrouw is het mooist in een zwart jurkje met twee bandjes over de schouders, of ze nou zwaar is of rank.'' En daar past het best een simpel en tijdloos sieraad bij. ,,Anders vragen ze volgend jaar weer naar de nieuwe collectie.''

Simpel en tijdloos, zo zou je de ringen, oorbellen en halssieraden uit de collectie inderdaad kunnen karakteriseren. Je zou ze met evenveel recht strak en pontificaal kunnen noemen. De basis van de gehele collectie is hetzelfde: een groot zilver vierkant, ingezet met een kleiner vierkant vol kleine Swarovski kristalsteentjes: kleurloze of zwarte. Het vlaggeschip van elke collectie is het collier. In dit geval een nauw aansluitende, brede zwarte leren band waarop drie van deze vierkanten prijken. Des Bouvrie schonk het eerste exemplaar hiervan aan ,,een van de mooiste vrouwen van Nederland, Estelle Gullit – en ik mag dit zeggen omdat ze ook een van de beste vriendinnen is van Moniek.'' Moniek is zijn vrouw. Hij schuift, ook met toestemming, de bijpassende ring aan Gullits vinger.

Juwelier Vlij uit Hoorn is enthousiast over de collectie. Hij heeft plannen om de zaak van zijn vader, waar hij ook werkt, drastisch te moderniseren, en deze collectie past daar heel goed in. Dat ligt ook aan de kracht van het merk, daar is hij eerlijk in. ,,Je haalt toch een grote naam in je zaak.'' En de prijzen zijn goed. ,,Commercieel'', zegt Vlij. De ringen en oorbellen hebben een verkoopprijs van tussen de honderd en tweehonderd euro. ,,Een redelijk bedrag, bijvoorbeeld voor een kerstcadeau. Die ringen gaan enorm verkopen.'' De armbanden, riemen en halskettingen zijn wat duurder.

,,Maar dat kan je bijvoorbeeld geven voor iets bijzonders, zoals een zwangerschap'' zegt de vriendin van Vlij. Hij heeft wel zo zijn bedenkingen bij het nauw aansluitende collier. ,,Het gemiddelde publiek heeft toch lichtelijk overgewicht. Dan is zo'n strakke band niet mooi.'' Goudsmid Melika Korthof heeft nog een ander bezwaar. ,,Het collier schreeuwt nogal. Als je op een feest niet de enige bent die het draagt, heb je een probleem.''