Duits Karstadt stoot helft warenhuizen af

Het verlieslijdende detailhandelsconcern en postorderbedrijf KarstadtQuelle heeft vanochtend een ingrijpende sanering aangekondigd. In de komende drie jaar wil het bedrijf 77 van de 181 Karstadt-warenhuizen afstoten, evenals alle gespecialiseerde winkelketens met bijvoorbeeld golfartikelen en hardloopschoenen.

,,De economische situatie dwingt ons tot de meest ingrijpende maatregelen die Karstadt ooit moest ondergaan'', zei bestuursvoorzitter Christoph Achenbach vandaag op een persconferentie in Essen. Achenbach heeft sinds deze zomer de leiding over het beursgenoteerde concern, waar ook het befaamde Kaufhaus des Westens, KadeWe, in Berlijn deel van uitmaakt.

De sanering, die alle onderdelen van het concern treft, zal bijna 1,4 miljard euro kosten. Hoeveel van de 100.000 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan was vanochtend nog niet bekend. Volgens de Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), die in Essen wordt uitgegeven, zullen 18.000 werknemers door de sanering worden getroffen. Achenbach maakte wel bekend dat personeel, aandeelhouders en management een ,,solidariteitspact'' overeen zijn gekomen. Zo wordt er in de toekomst langer gewerkt, vervalt een deel van het vakantiegeld en zal ook op andere betalingen worden gekort. Het management levert salaris in, de aandeelhouders krijgen twee jaar geen dividend en grootaandeelhouders hebben een injectie van 500 miljoen euro toegezegd.

De onderneming gaat gebukt onder de conjuncturele malaise in Duitsland, maar kampt vooral met de gevolgen van slecht management. Door te investeren in talrijke bedrijven die slechts zijdelings met warenhuizen te maken hebben, had de directie te weinig aandacht voor de kern van de onderneming, aldus Achenbach. ,,We kunnen niet langer op zoveel bruiloften tegelijk dansen.''

De warenhuizen, een kruising tussen de V&D en de Bijenkorf, waren niet meer goed gepositioneerd in de markt en een groot aantal vestigingen is dringend aan modernisering toe. Nu wil het bedrijf vestigingen met een oppervlak kleiner dan 8.000 vierkante meter afstoten en in de grote bedrijven meer oppervlakte reserveren voor life-style-producten.

Het concern wil aan haar belang in de verlieslijdende reisorganisatie Thomas Cook vasthouden, maar zal het belang in de koffiewinkels Starbucks afstoten. Ook de speciaalzaken SinnLeffers, Runners Point, Golf House en Wehmeyer worden verkocht. Dat moet 1,1 miljard euro opleveren. Dit jaar rekent het concern op een operationeel verlies van 200 miljoen euro.