Pires: excellente Chopin

Voor pianiste Maria João Pires was dit een waar Nederlands feestweekend. In het Amsterdamse Concertgebouw werd ze zaterdagmiddag met een dierlijke ovatie gelauwerd voor een inderdaad gedroomd poëtische en fijnzinnige uitvoering van Chopins Tweede pianoconcert. Gisteravond was de pianiste op het Nederlands Film Festival in Utrecht present voor de première van de documentaire Maria João Pires – Discovering Sound van Roel van Dalen. De film, die een beeld schetst van Pires' aan huis opgerichte cultureel centrum en opleidingsinstituut Belgais in Portugal, wordt in januari 2005 door de NPS uitgezonden.

Als docente en als pianiste excelleert Pires in het overdragen van de kracht van de verbeelding. Uit elke frase, tot en met het meest simpele gebroken akkoord, spreekt een eigen beeld of een sfeer. Die aanpak maakte Chopins Tweede pianoconcert tot een estafette van muzikale wondertjes. Daarbij speelde de begeleiding van het Chamber Orchestra of Europe inhoudelijk weliswaar geen gelijkwaardige rol in het muzikaal discours, maar slaagde dirigent Emmanuel Krivine er wel in zijn subtiel spelend kamerorkest in kleur naadloos met het spel van Pires te laten vervloeien.

Dirigent Krivine debuteerde in 2001 bij het Concertgebouworkest, en keerde daar vorig seizoen terug. Ondanks het succes van beide concerten was de mate van afwerking die Krivine zaterdagmiddag realiseerde met het Chamber Orchestra of Europe nóg indrukwekkender. Het orkest presenteerde in alle geledingen een oplettende, wendbare en heldere maar volle klank, en speelde daarmee alle sprookjeselementen in Mendelssohns ouverture Die schöne Melusine uit.

In het licht van het elegante lijnenspel in Ravels Pavane pour une infante défunte, deed Bizets Symfonie in C – eveneens een jeugdwerk – soms wat schools aan. Maar Krivine leidde het werk enthousiast en gedreven met nergens overbodige gebaren, en vestigde de aandacht op de wél al gerijpte en naar latere meesterwerken vooruitwijzende elementen.

Naast de mooie hobosoli in het Adagio en de volkse bourdon in het Allegro vivace, overtuigde vooral de het zwierige slotdeel. Het Chamber Orchestra of Europe speelde dat deel met rake klappen en evenzeer felle ritmiek als een jeugdwerk op zijn best: energiek en zonnig.

Concert: Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Emmanuel Krivine m.m.v. Maria João Pires. Gehoord: 25/9 Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 28/9, 20 uur.