Anastacia start wereldtour in Ahoy'

De Amerikaanse zangeres Anastacia komt voort uit een van de Amerikaanse voorlopers van de talentenjacht Idols. Ze won en staat sindsdien in de hitparades, ook in Nederland, waar ze de meest op het internet gedownloade artiest van de laatste maanden is. In tegenstelling tot de inmiddels bedaarde rages die Idols in Nederland heeft opgeleverd, is Anastacia's faam van langere duur.

Toch leek haar stormachtige carrière vorig jaar even abrupt voorbij, toen bij haar borstkanker werd ontdekt. De zangeres werd onverwacht snel genezen verklaard. Op haar muziek heeft de ziekte nauwelijks invloed gehad. Met haar laatste studioplaat probeert ze vooral weer aansluiting te krijgen bij de hitparades.

Tijdens de Rotterdamse aftrap van haar eerste grote wereldtournee, bleek de ziekte nog wel sporen na te laten. In een ingestudeerde speech haalde Anastacia deze periode aan, waarna ze een traan wegpinkte. De close-ups op de grote schermen verraadden niet of het showtranen waren of echt gemeend verdriet.

Dansen deed Anastacia zaterdag nauwelijks. Ze had alle energie nodig voor haar zang. De Amerikaanse beschikt over een krachtige stem, waarvan de passie afspat. Zo begon het optreden ook: Anastacia, als ster op eenzame hoogte afdalend van een showtrap, had de zaal wel kunnen betoveren zonder microfoon. Maar naarmate de show vorderde, verdween de overtuiging steeds meer uit haar stemgeluid en leek ze vermoeid te raken. Met enige regelmaat verdween ze minuten van het podium, waarbij allerlei lapmiddelen moesten worden ingezet om de attentie van het publiek vast te houden.

Al na een krap kwartier waren beelden van oorlogsslachtoffers op de twee enorme beeldschermen te zien, enkele nummers later gevolgd door schokkerige beelden van Afrikaanse aids-patiëntjes. De boodschap was persoonlijk, maar loodzwaar. Al te veel plezier werd het publiek zo onthouden.

Dergelijke emotie is al snel te veel, leek de in korset gehesen zangeres zichzelf ook te realiseren. De rest van de zorgvuldig ingestudeerde show werd ingevuld met daverende, bombastisch gebrachte stampers waarin de echte soul ontbrak. Slechts een enkele aanzet – Sex Machine van James Brown, verstopt in een medley – herinnerde aan de tijd waar het voor Anastacia ooit echt moet zijn begonnen, als soulzangeres die de funk tot in haar tenen beheerst.

Het begin vol hits was nog veelbelovend, maar een toegift bleef uit en enkele grote nummers bleken in te zijn ingeruild voor covers, waaronder een foeilelijke versie van Queen's We Will Rock You. Haar eeuwige glimlach kon zo niet voorkomen dat ze zich te vaak achter bombast en verkleedpartijen moest verschuilen om de aandacht af te leiden van haar kleurloze eigen repertoire.

Concert: Anastacia. Gehoord: 25/9, Ahoy Rotterdam. Herh.: 28/9 (uitverkocht).

    • Anton Slotboom