Hockeyhoofdklasse: meer zendtijd, meer camera's

Met ingang van dit seizoen zet de NOS niet één, maar drie camera's in bij duels uit de hockeyhoofdklasse. ,,Wij investeren in kwaliteit.''

Een kleine bal, hoge snelheden en een meestal overvolle cirkel. Ziedaar het dilemma van de sport die zichzelf graag wil verkopen aan het grote (tv-)publiek. ,,Maar dat lukt je dus niet met één camera, hoezeer de cameraman ook zijn best doet'', weet de directeur van de Nederlandse hockeybond (KNHB), Johan Wakkie.

Wakkie is dan weliswaar geen hockeyleek, maar zelfs hij raakte tot voor kort regelmatig het spoor bijster tijdens een Studio Sport-samenvatting van een wedstrijd uit de Nederlandse hoofdklasse. ,,Zeker als Teun (sterspeler en international De Nooijer, red.) aan de bal is en vliegensvlug een actie inzet. Met één camera moet je als kijker dan maar raden waar de bal is, want zien kan en doe je 'm niet.''

Maar die ergernis behoort met ingang van dit seizoen als het goed is tot het verleden, nu de NOS zich contractueel verplicht heeft om wedstrijden uit `de sterkste hockeycompetitie ter wereld' de komende vier jaar niet met één maar met drie camera's in beeld te brengen. Afgelopen zondag, bij de start van de vrouwencompetitie, beleefde het duel Kampong-Den Bosch (2-2) de primeur. Het resultaat stemde Wakkie tevreden. ,,Het spel was veel beter te volgen dan voorheen.'' Morgen, bij de seizoensouverture van de mannen, volgt Breda-Bloemendaal.

In het oude contract (2000-2004) zette de publieke omroep alleen bij titeltoernooien van de nationale ploegen twee of meer camera's in. In de competitie was dat `voorrecht' slechts voorbehouden aan wedstrijden uit de play-offs, de strijd om de landstitel na afloop van het reguliere seizoen. Als de NOS dat al nodig vond. Want: ,,De lengte van de samenvatting moet wel in verhouding staan tot de productiekosten'', zegt hoofd marketing en communicatie bij de NOS, Jan de Jong. ,,Wij gaan niet met drie camera's op pad voor één of twee minuten zendtijd.''

Maar Wakkie greep de onderhandelingen over een nieuw op te stellen tv-contract met de publieke omroep aan om een aloude wens te realiseren: meer camera's in competitieverband. ,,We hebben de NOS aangesproken op een teer punt: de kwaliteit. Zelf bleken ze ook niet al te trots te zijn op hetgeen ze op het scherm brachten. Je hoeft geen kenner te zijn om vast te stellen dat de kwaliteit van hun reguliere uitzending op zondagavond gaandeweg afneemt, zeker in het laatste half uur.''

En dus stelde de bond voor ,,te investeren in kwaliteit''. Maar investeren moet in dit geval niet letterlijk worden genomen. ,,Het is een deal met gesloten beurzen'', verklaart Wakkie. ,,De bond en daarmee dus ook de clubs ziet af van de 75.000 euro waar wij op basis van de overeenkomst jaarlijks recht op hebben, en in ruil daarvoor zet de NOS meer camera's in en brengen zij per jaar niet 25 maar 30 wedstrijden [van elk zes minuten] in samenvatting.'' Daarnaast verzekerde de NOS zich onlangs van de rechten van de komende toernooien om de Champions Trophy, in Rosarío (vrouwen) en Lahore (mannen).

Volgens De Jong plukt de KNHB simpelweg de vruchten van de eigen creatieve handelsgeest. ,,Wij liggen niet aan de ketting bij de hockeybond, net zomin als dat zij bij de NOS aan de ketting liggen. Van een voorkeursbehandeling is beslist geen sprake. De journalistieke eindverantwoordelijkheid ligt waar die moet liggen: bij ons. De bond koopt dan ook geen zendtijd, maar is gewoon zo slim geweest om hardop met ons mee te denken over de vraag hoe de kwaliteit van de uitzendingen verbeterd kan worden.''

Het doortastende optreden past in het streven van de bond om `het product hockey' (beter) aan de man te brengen. Uit een kritisch zelfonderzoek kwam dit voorjaar naar voren dat de naam van de hoofdsponsor (Rabobank) niet of nauwelijks wordt geassocieerd met de hoofdklasse, hoewel die sinds het seizoen 1996-'97 formeel de Rabobank Competitie heet. ,,Te weinig exposure, te veel intern gericht en dus niet sterk geprofileerd'', in de woorden van Wakkie.

Om ,,de uitstraling en de herkenbaarheid'' te vergroten, en daarmee de sponsor meer `waar voor zijn geld' te bieden, bedong de bond eenzelfde regeling, zoals die voor de voetbalcompetitie geldt: op tv heet de hoofdklasse nu de Rabo Hoofdklasse, zoals de eredivisie sinds twee jaar wordt aangekondigd als de Holland Casino Eredivisie. Daarnaast opende de bond begin deze maand, in de aanloop naar het nieuwe seizoen en in samenwerking met de betrokken clubs, een website: www.rabohoofdklasse.nl, terwijl de hoofdsponsor zelf vorig jaar al een contract afsloot met het dagblad Sp!ts. Tijdens het seizoen besteedt de gratis krant elke vrijdag én maandag aandacht aan de hoogste afdeling. Als tegenprestatie adverteert de bank met enige regelmaat in de Telegraaf-dochterkrant.

Recordinternational Jacques Brinkman, tegenwoordig trainer-coach bij SCHC, juicht vooral de tv-overeenkomst toe. ,,Als je je sport wilt verkopen, ontkom je niet aan meer camera's. Maar daarmee ben je er niet. Deskundig commentaar is minstens zo belangrijk. Hockey is geen voetbal; de finesses en de namen zijn bij het grote publiek amper bekend.''

Rest de vraag wat de hockeybond voor heeft op andere, eveneens naar media-aandacht snakkende sportorganisaties. ,,De hockeybond verkeert in een luxe-positie'', zegt De Jong. ,,Men is niet armlastig, en beschikt over bekwame mensen die bereid zijn om serieus met ons mee te denken. Veel bonden willen wel, maar kunnen niet.''

    • Mark Hoogstad