Duur versus goedkoop

Meestal leent H&M ideeën van internationale ontwerpers, maar vanaf 12 november verkoopt het originele Karl Lagerfelds. Jetty Ferwerda was bij de presentatie in Parijs.

Het was een feestelijke lancering, vorige week in restaurant George in Centre Pompidou, Parijs. Ruim vierhonderd gasten uit twintig landen waren uitgenodigd om de kleding van Karl Lagerfeld voor Hennes & Mauritz te bewonderen en Keizer Karl in levenden lijve te ontmoeten. Nou ja ontmoeten; hij liep omringd door bodyguards en tientallen cameraploegen rond en kon met zijn stem net niet boven de muziek uitkomen. Een tête-á-tête was dus uitgesloten. Toch vingen we enkele flarden van zijn commentaar op. Het idee voor een samenwerking komt van beide partijen. H&M ziet in hem een groot, toonaangevend ontwerper (en de klanten ook, zo bleek uit onderzoek) en Lagerfeld is al lange tijd gefascineerd door het Zweedse bedrijf. ,,Ik vraag me steeds af hoe ze zulke modieuze collecties kunnen verkopen voor zo weinig geld. Tegenwoordig heb je de luxe, image-gevoelige designermerken aan de ene kant en aan de andere kant de hippe, goedkope kleding van een keten als H&M. Wat de mode nu zo interessant maakt, is die tegenstelling van duur versus goedkoop en hoe mensen dat mixen. Ook als je weinig geld hebt, kun je mooie dingen kopen en er chic uitzien. Het ziet er pas lelijk uit als je geen smaak hebt.'' Zelf draagt hij onder zijn H&M-pak handgemaakte schoenen van Massaro, een op maat gemaakt overhemd van Hilditch & Key en de peperdure zilveren accessoires van Chrome Hearts.

De collectie bevat zowel heren- als dameskleding, overwegend in zwart en wit met hier en daar een accent in steenrood en paars. Er zijn scherpgesneden pakken voor hem en haar, overhemden met stijve, opstaande boorden, T-shirts met de getekende kop van Karl, zilveren accessoires, een parfum, tassen en wapperende, semi-transparante jurkjes en blouses. De stijl heeft het langgerekte silhouet en modernistische karakter van zijn eigen collectie: Lagerfeld Gallery. ,,Ik mocht alles ontwerpen, zolang het maar niet op Chanel leek (een van de modehuizen waarvoor hij ontwerpt, red.).'' De foto's die medio november op de billboards verschijnen, zijn ook door de ontwerper gemaakt. Samen met fotomodel Erin Wasson is hij tevens het gezicht van de campagne – gekleed in zijn eigen creaties voor H&M. De collectie is vanaf 12 november te koop. Prijzen variëren van 15 euro voor een T-shirt tot 149 euro voor een jas. Om het toch exclusief te houden, is de collectie slechts tijdelijk verkrijgbaar.

Meer informatie: www.hm.com

    • Jetty Ferwerda