Bosjesman

Stoere vervoermiddelen zijn in de mode. De meeste mensen beperken zich tot een mountainbike of een vierwiel-aangedreven auto. Thies Sanders pakt het grootser aan.

De Broussard werd ooit ontworpen om de Franse belangen te dienen in onherbergzame streken als Algerije, Vietnam en Guyana. Militairen vervoeren, guerrillero's opsporen, en incidenteel wellicht een bommetje afwerpen. Het toestel ziet er dan ook uit als een vliegtuig uit Kuifje in Afrika. Of een vliegtuig waarmee Harrison Ford in een film neerstort op een onbewoond eiland, om daar te vechten met wurgslangen en vijandige inboorlingen.

,,Dat stoere uiterlijk is natuurlijk leuk'', vertelt Thies Sanders, Amsterdams jurist, en bevlogen vrijetijdspiloot. ,,Toch is het niet de reden dat ik dit vliegtuig wil kopen. Ik heb al jaren een Cessna, maar die is te klein om mijn vrouw, drie kinderen en mijn hond te vervoeren. In mijn jonge jaren ben ik met mijn vader half Europa rondgetoerd in een simpel vliegtuig van hout en linnen. 's Avonds landden we dan op een grasveldje, en we sloegen ons tentje op onder de vleugels. Heerlijke herinneringen heb ik daar aan. Dat wil ik met deze Broussard ook weer gaan doen. Maar nu met mijn eigen gezin. Hij kan duizend kilo tillen, dus al onze tentjes en slaapzakken kunnen mee. We gaan er volgende zomer al mee naar de Schotse eilanden. Daar heb je overal kleine vliegvelden, dus dat wordt één groot vliegfeest.''

De verkoper is een Franse piloot, die avontuurlijke vakantiereizen wilde gaan aanbieden. Maar de markt werkte niet mee, en nu wil hij het toestel voor vijftigduizend euro van de hand doen.

,,Niet duur'', zegt Mathieu Siewe, een technicus die op verzoek van Sanders mee is gekomen naar Frankrijk. Hij gluurt met een zaklantaarn en een grootformaat tandartsspiegel in alle hoeken en gaten van het toestel. ,,Al is-ie vijftig jaar oud, hij is goed onderhouden. Er bestaat een vrijwel identiek vliegtuig, de Beaver, maar daar betaal je wel drie keer zo veel voor. Een cultvliegtuig, erg in trek bij rijke Amerikanen. Die willen geen Franse imitatie. Maar het is een door en door betrouwbaar vliegtuig. Zoiets als een Eend, ook Frans. Geen overbodige flauwekul, maar het blijft wel altijd lopen.''

De verkoop wordt besproken in het restaurant van het kleine vliegveld, even ten oosten van Parijs. ,,Als de proefvlucht me bevalt, koop ik hem'', zegt Sanders en klinkt zijn glas mineraalwater tegen dat van de Fransman.

De zware propeller moet met de hand dertig keer worden rondgedraaid voor het toestel gestart mag worden. De mannen stappen bezweet in, en dan komt de gigantische motor hoestend tot leven. Een paar rookwolkjes puffen uit de uitlaat, dan is de prop één zilveren schijf.

Twintig minuten later maakt het toestel drie, vier elegant-huppelende landingen en taxiet het terug naar de benzinepomp. Sanders stapt stralend uit. ,,Verkocht!'' glundert hij. ,,Ach, het is een boel geld, maar ik ken mensen die in één jaar meer afschrijven op hun fourwheeldrive. En dan staan ze nog in de file op de Autoroute. Ik vlieg er straks boven, met mijn vrouw en kinderen. In mijn Broussard.''

    • Goof Bakker