Alitalia valt in delen uiteen

In theorie lijkt het splitsen van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia in twee verschillende bedrijven een verstandige stap. Het ene bedrijf, AZ Fly, zou zich moeten concentreren op de kernactiviteit van het luchtvervoer, terwijl het andere, AZ Service, zich met de nevenactiviteiten zou moeten bezighouden, waaronder de bagage-afhandeling en het vliegtuigonderhoud.

Door de splitsingsoperatie zou de macht van de vakbonden aan banden worden gelegd. En andere luchtvaartmaatschappijen hebben met enig succes soortgelijke routes gevolgd. Lufthansa verkocht in 2001 zijn luchthavengebonden activiteiten en heeft zijn onderhoudsdivisies in een apart bedrijf ondergebracht.

Maar in tegenstelling tot Lufthansa's luchtvervoers- en onderhoudsdivisies lijden de activiteiten van Alitalia verlies. De luchtvaartmaatschappij, voor 62 procent in handen van de Italiaanse staat, heeft minstens 3,1 miljard euro nodig om een noodkrediet te herfinancieren en zijn verliezen dit jaar en volgend jaar te dekken. Daarnaast moet vóór 2007 zo'n 700 miljoen euro aan schulden zijn afgelost.

Op z'n minst een deel van het financieringsgat moet worden gevuld met behulp van een kapitaalinjectie. Maar Alitalia zou in zijn huidige vorm moeite hebben om beleggers aan te trekken, hetgeen waarschijnlijk de reden is waarom het concern in tweeën wordt gedeeld - in een goed en een slecht bedrijf.

De details zijn nog onduidelijk, maar in grote lijnen ziet de hele operatie er als volgt uit. Onder de nieuwe structuur zou AZ Fly een belang van 51 procent in AZ Service behouden. De andere 49 procent zou worden verkocht aan Fintecna, een financiële houdstermaatschappij van de staat. Alle schuld van Alitalia zou vervolgens worden ondergebracht in AZ Service, aldus de geruchten. Het is niet duidelijk of die schuld zou worden geconsolideerd in AZ Fly's financiële middelen.

Maar misschien doet dat er ook niet toe. Het lijkt erop dat Fintecna enig kapitaal in AZ Service zou moeten injecteren, dat dan waarschijnlijk zou worden aangewend om de schulden af te betalen. Tenslotte zou het afgeslankte AZ Fly dan geprivatiseerd worden.

Klinkt dit alles u ingewikkeld in de oren? Dat is het ook. Het hele plan lijkt een poging van de regering om stiekem staatssteun aan Alitalia te verlenen. Geen wonder dat luchtvaartmaatschappijen als British Airways al flink aan het mopperen zijn geslagen. De Europese Unie, die het saneringsplan nog moet goedkeuren, kan maar beter op haar hoede zijn.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.