Bezoekers van `Flip' verdienen beter

In de krant van zaterdag 11 september besprak Bram Vermeulen onder de kop `Kaapstad spuugt op omgedraaide kunst' de tentoonstelling `Flip' in het Oude Stadhuis van Kaapstad. Een gastconservator had de 17de-eeuwse Nederlandse meesterwerken voor twee maanden achterstevoren ,,met de kont naar Kaapstad'' aan de museumwanden laten hangen. Halverwege het artikel word ik opgevoerd als het originele brein achter dit idee. Ik word genoemd als kunstenaar die in het Bonnefantenmuseum ook al eens ,,achterkanten van befaamde schilderijen exposeerde''.

In 1999 maakte ik de tentoonstelling `Het `gelijk' van de achterkant'. Ook in Maastricht wilden wij de bezoeker laten meedenken. Heel uitdrukkelijk werd er echter voor gekozen de schilderijen als kunstwerk in hun waarde te laten. Aluminium kolommen waarin de schilderijen waren gemonteerd, een serene vormgeving van Michel Bouma, lieten de bezoeker vrij om zowel de voorzijde als de achterzijde te bekijken. Beide kanten hadden hun eigen bijschrift. Zo werd aan de kunst-kant een object-kant toegevoegd, die de bezoeker overigens niet slechts confronteerde met verouderde materie zonder meer. Via de teksten in de tentoonstelling en de catalogus werd hij meegevoerd op de ontdekkingsreis (en langs de valkuilen) van de moderne kunsthistoricus. Achterkanten dragen immers allerlei andere aanknopingspunten voor identificatie, toeschrijving, datering en reconstructie van oorspronkelijk grotere gehelen. Het is jammer dat een dergelijke aanpak er in Kaapstad niet heeft ingezeten.