DB stelt opnieuw beursgang uit

De Duitse spoorwegen, Deutsche Bahn (DB), zullen voorlopig geen beursnotering aanvragen omdat de financiële sanering van het bedrijf te traag verloopt.

Deutsche Bahn, het laatste grote concern dat nog volledig in handen van de Duitse overheid is, wilde eigenlijk in 2006 naar de beurs gaan.

De beslissing om de beursgang uit te stellen werd gisteren bekend gemaakt door Michael Frenzel, de voorzitter van de raad van commissarissen. Frenzel stelde dat een beursgang onder de huidige omstandigheden niet realistisch is.

De commissarissen reageerden met het uitstel op al dagen aanzwellend verzet tegen de voorgenomen beursgang. Een brede coalitie bestaande uit werkgeversverenigingen, verkeersspecialisten van alle belangrijke fracties in de Bondsdag en consumentenorganisaties hadden zich in de afgelopen tijd tegen een snelle beursgang gekeerd. Toen ook de machtige spoorwegvakbond Transnet, de enige vakbond bij DB, protest aantekende, was het lot van de beursgang bezegeld.

Het krappe tijdschema had het bedrijf enorm onder druk gezet, aldus een woordvoerder van de bond. Om uit de rode cijfers te komen, klaagden politici en consumenten, verhoogde het bedrijf de prijzen te snel. Toen de directie onlangs wederom een prijsverhoging van tussen 3,1 en 3,6 procent per december 2004 in het vooruitzicht stelde, werd het verzet steeds luider.

Bankiers van investeringsbank Morgan Stanley hadden vorige maand al geconcludeerd dat een beursgang grote risico's met zich mee zou brengen. De financiële kerncijfers van DB worden weliswaar beter, maar in de eerste helft van dit jaar werd nog een verlies van 214 miljoen euro genoteerd. Veel politici stelden dat DB pas naar de beurs kan, als het bedrijf een aantal jaren met winst heeft afgesloten.

De gesneefde beursgang wordt uitgelegd als een grote nederlaag voor bestuursvoorzitter Hartmut Mehdorn, een vriend van bondskanselier Schröder. Mehdorn zei gisteren niet van plan te zijn om op te stappen, zoals de oppositie had geëist. Mehdorn is gebrand op een snelle beursgang omdat de Duitse overheid de immense investeringen die nodig zijn voor modernisering van de spoorwegen op den duur niet aankan. Het is de derde keer sinds 2000 dat de beursgang wordt uitgesteld.