Ahold wil af van Deli XL groothandel

Het supermarktconcern Ahold gaat zijn Nederlandse groothandel Deli XL verkopen, een onderdeel met een omzet van 837 miljoen euro. Dat heeft het concern vandaag bekend gemaakt.

De veiling begint binnenkort. Ahold wil zich in Nederland vooral richten op zijn winkels voor consumenten: Albert Heijn, C1000 en Etos. De groothandel Deli XL verkoopt levensmiddelen aan bijvoorbeeld bedrijfskantines, ziekenhuizen, scholen en restaurants. Ahold meldt dat deze beslissing geen gevolgen heeft voor zijn strategie in de Verenigde Staten, waar het met het dochterbedrijf US Foodservice het op één na grootste bedrijf is in de sector van groothandelsactiviteiten. Bij US Foodservice kwam vorig jaar een omvangrijke fraude aan het licht, waarbij bleek dat medewerkers bijna een 1 miljard dollar te veel aan winst hadden geboekt.

In Nederland is de beursgenoteerde concurrent Sligro geïnteresseerd in een mogelijke overname van Deli XL. Gesprekken tussen Ahold en Sligro zijn er echter nog niet geweest. Volgens financieel directeur H. van Rozendaal van Sligro maakt zijn bedrijf geen `gekke sprongen'. ,,Maar we zijn een kerngezonde onderneming'', zei hij, waarmee hij wil zeggen dat Sligro een dergelijke overname wel zou kunnen financieren.

Met deze verkoop wordt wel duidelijk dat Ahold niet meer van plan is om zijn positie als groothandel in de VS ook in Europa te bereiken. Bestuursvoorzitter A. Moberg stelde in een verklaring dat Ahold Deli XL niet de nodige aandacht kan geven. ,,De investeringen en aandacht van het management die noodzakelijk zijn om een grotere rol te gaan spelen in de foodservice-sector sluiten hier niet op aan. We zullen ons maximaal inspannen om een passende koper te vinden.''

Deli XL kampt al twee jaar met dalende omzetten. Uit het jaarverslag van Ahold over 2003 blijkt dat de omzet vorig jaar met 3,8 procent daalde door vooral de malaise bij de kleinere horeca- en cateringbedrijven. Het bedrijfsresultaat staat ook al twee jaar onder druk. Vorig jaar boekte het bedrijf een bedrijfsresultaat van 6 miljoen euro en het jaar daarvoor 8 miljoen euro, een daling van 65 procent ten opzichte van 2001.

Om de kosten beter in de hand te houden werd er in augustus een reorganisatie aangekondigd. Van de ruim 2.000 banen moesten er tweehonderd verdwijnen.