Venijnig theater toont zwakheden van het bestaan

Een kale acteur in witte onderbroek trekt een spetterend flesje spa open, onder zijn oksels enorme dotten haar. Normaal zou dat haar niet zo opvallen, maar Heißes Wasser für alle van theatercollectief Dood Paard is het soort voorstelling waarbij juist dergelijke menselijke details de aandacht trekken.

Het stuk gaat dan ook over de oppervlakkigheid van het dagelijks bestaan en de kennis die we daarvan hebben door de talloze reality shows. De voorstelling legt met een minzame glimlach bloot wat die shows ons hebben gebracht: aandacht voor lijven met hangbuikjes, lichaamshaar en tal van holle gesprekken. Wat zo'n show daarentegen niet heeft en Dood Paard wél, is tastbare mensen op het toneel. Dat voegt een gelaagdheid toe die de productie veel spannender maakt dan de som van zijn delen.

Het is even wennen om een Hollandse groep opeens Duits en Engels te horen praten, met Nederlandse ondertitels op een scherm. Maar Heißes Wasser für alle is een internationale productie die Dood Paard maakte op verzoek van Schauspielhaus Wien, met als uitgangspunt een tekst van de Berlijnse schrijfster Gesine Danckwart. Danckwart schreef een verzameling flarden – stuurloze levensoverpeinzingen en sputterende zinnen. De acteurs, experts op het gebied van haperteksten, voegden er zelf onder meer Big Brother-dialogen en Schwarzenegger-wijsheid aan toe en nu is nauwelijks meer uit te maken wat van Danckwart komt en wat de verdienste is van Dood Paard. De halve verhalen passen perfect bij de onderkoelde, ietwat lijzige speelstijl van het gezelschap. Zelfs hun arrogantie, die zo dikwijls op de zenuwen kan werken, voegt hier iets toe aan de enorme leegte.

Leegte, waar we alles van mogen zien; als de acteurs even naar de kleedkamer gaan, kunnen we ze volgen op een van de tien monitoren die verspreid door de ruimte hangen. Filmpjes tonen de appartementen van de spelers, tot en met de plas in de wc-pot. Hoogtepunt is een waspoedermonoloog versneden met een fitness-aanklacht. Kuno Bakker blijft in zijn trage Hollands-Duits maar doordazen over het gebrek aan PotzBlitz poeder en Oscar van Woensel vertelt op zijn zeurderigst hoe erg hij zijn driewekelijkse bezoek aan de sportschool haat.

Dit is het soort theater dat een regelmatige theaterbezoeker minstens een keer per jaar tot zich moet nemen. Het is onaf, soms onaangenaam, vaak onbegrijpelijk grappig en het toont venijnig de vorderingen van onze groteske samenleving.

Voorstelling: Heißes Wasser für alle door Dood Paard. De (Internationale) Keuze van de Rotterdamse Schouwburg. Gezien: 20/9, Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam. Aldaar nog 22/9. In oktober in Berlijn. Inl. 010 411 8110 of www.deinternationalekeuze.nl

    • Jowi Schmitz