Tesco kan een stootje hebben

Tesco is aan de winnende hand in de slag om de Britse consument. De supermarktketen uit het Verenigd Koninkrijk heeft ondanks een druilerige zomer en de toenemende prijsconcurrentie van zijn rivalen Safeway en Sainsbury glanzende resultaten over de eerste helft van 2004 gepresenteerd.

Zijn prestaties op de Britse thuismarkt zijn fenomenaal. De omzetgroei heeft in het tweede kwartaal een versnelling doorgemaakt, waardoor de omzetgroei over het hele eerste halfjaar op 8,3 procent is uitgekomen. Het concern geeft de concurrenten het nakijken en verovert marktaandeel. En dat alles zonder inkrimpende winstmarges.

Tesco profiteert uiteraard van de wanorde bij Sainsbury en vooral bij Safeway, dat is overgenomen door William Morrison en een grote ombouwoperatie van zijn winkels ondergaat. Maar toch verdient Tesco een complimentje. Het concern heeft op de agressievere concurrentie gereageerd door zelf eveneens de prijzen te verlagen. En om dat te doen heeft het niet op de winstmarges hoeven beknibbelen- de prijsverlagingen werden gefinancierd door bezuinigingen. De operationele marge is zelfs enigszins gestegen dankzij het operationele hefboomeffect en het feit dat Tesco steeds meer non-food producten verkoopt met een hogere winstmarge, zoals kleding.

Is dit een duurzame ontwikkeling? Er liggen twee zorgen op de loer. De Britse consumenten zullen na de renteverhoging in de tweede helft van het jaar wellicht terughoudender worden met uitgaven. En Safeway kon wel eens eerder dan verwacht overeind krabbelen – met Morrisons lagere prijzen daar nog eens bovenop. Maar Tesco verkeert nog steeds in een relatief sterke positie. Door de hoge vlucht van de omzet in non-food producten – 17 procent groei in het eerste halfjaar – heeft het concern de ruimte om de prijzen elders te verlagen. En omdat Tesco bij de non-food marktaandeel heeft veroverd, kan het tegen een stootje als de kledingsector met groeivertraging te maken krijgt.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.