Film voor de oren

Op de Australische film One Perfect Day valt van alles af te dingen: een pretentieus script, geëxalteerd acteren en een wat al te hippe vormgeving. Maar moet je een film die zichzelf afficheert als `the ultimate dance movie' wel volgens deze traditionele maatstaven beoordelen? Vermoedelijk niet. Op de begintitels van One Perfect Day staan drie `music supervisors' en drie componisten vermeld. En net als een dj-set werkt de film toe naar een grandioze climax, waarvoor weer een `end sequence composer' werd ingehuurd. Maar juist omdat de film veel meer pretenties heeft dan een avondje uit je dak gaan, bezwijkt hij onder zijn eigen last. De in Londen aan de Royal Academy of Music studerende Tommy is geobsedeerd door omgevingsgeluiden, door hem geheime symphonie van het leven genoemd. Hij wil een realistische opera schrijven die de wereld verandert en raakt geïnspireerd door een zwerfster in de ondergrondse. Als zijn zus in Melbourne overlijdt, keert Tommy terug naar Australië en raakt hij in de ban van de dance-scene. Zijn vriendin wordt geschaakt door een visionaire goeroe die uiteindelijk net zo eng blijkt als z'n ideeën. Tommy wordt in één dag een volleerd dj en ontwikkeld zijn nieuwe, moderne `opera', gebaseerd op `beats per minute'.

Met zijn melodramatische plot over leven, dood, liefde en de `harmonie der welt' verwordt One Perfect Day zelf tot een (soap)opera. Terwijl het tegelijkertijd een nieuw soort ervaring wil creëren, volledig gericht op de oren. Vlees noch vis. Het beste is de ogen dicht te doen, de bioscoopstoel dreunt vanzelf lekker mee met de diepe bassen. Cinema als geluidstrilling.

One Perfect Day. Regie: Paul Currie. Met: Dan Spielman, Leeanna Walsman, Nathan Phillips, Abbie Cornish. In: 8 bioscopen.