Weerexperts en Unilever oneens

Voedingsbedrijf Unilever verlaagde gisteren zijn winstprognose, omdat het slecht weer zou zijn in Zuid-Europa. Meteorologen zijn het daar niet mee eens.

,,Het was afgelopen zomer heel erg warm in Zuid-Europa'', zegt meteoroloog Margot Ribberink van Meteoconsult. ,,De temperaturen waren ongeveer net zo hoog als vorig jaar. Deze zomer was het overdag bijna constant 30 tot 35 graden. Je kunt dus niet stellen dat het slecht weer is geweest in Zuid-Europa.''

Levensmiddelenbedrijf Unilever (Knorr, Dove, Bertolli) wees gisteren het weer in Zuid-Europa aan als een van de twee oorzaken om de winstprognose bij te stellen. Dit tweede halfjaar stijgt de winst per aandeel niet minimaal 10 procent, maar neemt juist af. Bestuursvoorzitter Antony Burgmans zei dat het weer in Griekenland, Spanje, Italië en Portugal in juli ,,slecht'' was en dat het in augustus ,,maar iets beter'' is geweest. Dit zou de omzet hebben gedrukt van ijs (Ola) en ijsthee (Lipton).

Niet alleen de temperaturen waren ongeveer hetzelfde, stelt Ribberink. Ook viel er evenveel regen en was het aantal regendagen zelfs minder. ,,Barcelona en enkele steden in Zuid-Italië kwamen in het nieuws door een wolkbreuk. Zoiets duurt maar een paar uur, de dag erna is het weer stralend.'' Dat is gunstiger dan dat neerslag verdeeld over meerdere dagen valt.

Meteoroloog Michiel Severin van het internationale weerbureau Weathernews viel juist de hittegolf op in Zuid-Europa. ,,Stel dat het daar gemiddeld 32 graden was in plaats van 35 graden vorig jaar. Daar eet je toch geen ijsje minder om? Heet blijft heet.'' Severin zegt dat hij geen feit heeft kunnen vinden die de bewering van Unilever ondersteunt. ,,Ik ben in augustus op vakantie geweest in Spanje. Ik heb zelf niets gemerkt van slecht weer en ik hoorde er ook niemand over klagen.''

De grootste concurrent van Unilever, het Zwitserse Nestlé, wil nu niet zeggen of de zomer tegenvalt. Het concern heeft tot nu toe geen winstalarm gegeven en lijkt dat ook niet te overwegen. ,,Over eventuele effecten van de zomer zeggen we meer bij de reguliere bekendmaking van onze kwartaalcijfers op 21 oktober'', laat een woordvoerder van de fabrikant van Nestea (ijsthee) en Nestlé-ijs weten.

Ook bierbrouwer Heineken kan weinig zeggen over de effecten van het weer op de omzet. Eerder dit jaar vertelde directeur Erik Korthals Altes van Heineken Nederland in deze krant dat de invloed klein is. De Nederlandse brouwer hanteert een regressiemodel waaruit rolt dat als de temperatuur in een zomer gemiddeld twee graden Celsius lager is, dat één procent minder bieromzet oplevert.

Unilever houdt vast aan zijn eigen weer-index. ,,Ik ga geen meteorologen tegenspreken, maar wij hebben wel heel duidelijk gemerkt dat de zomer slecht was'', zegt een woordvoerder. Vorig jaar verkocht het bedrijf bijvoorbeeld 14 procent meer ijs dan in een gemiddelde zomer, dit jaar was dat 6 procent minder dan in een normale zomer.

Unilever schreef in zijn jaarverslag van 2003 over ,,een goede zomer''. Gisteren heette die periode ,,excellent''. Ook wees het concern vorig jaar op het negatieve neveneffect van die zomer: daling van de verkoop van soepen (Unox) en sauzen (Knorr). De hitte zou de verkoop hiervan hebben afgeremd.

Gisteren sprak het voedingsbedrijf niet over een tegengestelde trend. Als deze zomer kouder en natter was, zou de verkoop van soep en sauzen moeten aantrekken. ,,Normaal gesproken wel'', beaamt de woordvoerder van Unilever. ,,Dat positieve effect hebben we dit jaar onvoldoende gezien.''

    • Frits Baltesen