Probleem zit diep bij NedCar

NedCar ontslaat 900 uitzendkrachten. De verkopen van de Smart Forfour en de Colt van Mitsubishi vallen zwaar tegen.

Het zag er op papier een paar jaar geleden allemaal nog zo fraai uit. Nadat Ford als moeder van Volvo had besloten de productie van de uiterst succesvolle modellen S40 en V40 van de voormalige Zweedse autofabrikant naar België te verplaatsen, meldde DaimlerChrysler (Mercedes-Benz) zich als reddende engel bij NedCar om in 2005 samen met het Japanse Mitsubishi 290.000 auto's te gaan produceren. Gisteren kregen de bonden van de directie van NedCar te horen dat dit aantal naar beneden is bijgesteld naar 210.000 auto's. Wegens tegenvallende verkopen.

De pas tien weken geleden ingestelde derde productieploeg in Limburg wordt door NedCar opgeheven. Deze bestaat uit 900 tijdelijke werknemers. De derde ploeg was pas ruim tien weken geleden ingesteld wegens een piek in de productie en de verwachte extra bestellingen in de zomer. Maar die bleven uit. In de eerste helft van dit jaar zijn bij NedCar nieuwe automodellen gelanceerd en daarmee moesten de showrooms gevuld worden. Dat is nu gebeurd, waardoor de derde ploeg overbodig is geworden.

Bij NedCar werken nu nog 4.800 mensen, van wie 3.500 in vaste dienst. ,,Maar je hebt geen enkel vet meer op de botten'', zegt Bert Keulen van vakbond de Unie. ,,Er is weinig verbeeldingskracht voor nodig om te raden wat er gebeurt als de productie straks nog verder naar beneden wordt bijgesteld. Dan zijn de flexwerkers op en is het vaste personeel aan de beurt voor ontslag.''

De teloorgang van NedCar, waar op het hoogtepunt van het bedrijf 7.000 mensen werkten, heeft een aantal oorzaken. Zowel de Smart als de Colt opereert in een segment van de markt waar de concurrentie moordend is. Vrijwel alle grote fabrikanten zijn aanwezig in dit deel van de markt. De voornaamste zijn Toyota, Opel, Renault, Volkswagen, Fiat met een serie nieuwe modellen, maar vooral PSA (Peugeot-Citroën). De Fransen brengen modellen op de markt met veel noviteiten. Vooral de succesvolle Citroën C2/C3-modellen vallen bij de consument in de smaak.

Bovendien zijn de plannen voor het nieuwe NedCar twee jaar geleden al gesmeed, in een periode dat het economisch nog relatief goed ging. Vooral de Smart, die voornamelijk door particulieren wordt aangeschaft en nauwelijks door zakelijke gebruikers, gaat gebukt onder het feit dat de consument in het huidige economische klimaat de hand op de knip houdt en grote investeringen mijdt.

Maar NedCar heeft ook last gehad van de `chantagepolitiek' van Volvo-moeder Ford. Het bedrijf uit Born werd door Ford verplicht Volvo's te bouwen tot de laatste dag waarop het contract in Limburg afliep. Er stond weliswaar al een nieuwe fabriek voor Volvo klaar in België, maar Ford maakte niet erg veel haast met de verhuizing uit Limburg. Het opstarten van een nieuwe productie is voor een autofabrikant toch al een hachelijke zaak, maar NedCar was nog eens extra gehandicapt door het feit dat de productie in Born van de nieuwe modellen later begon dan was gepland. Toen de productie van DaimlerChrysler en Mitsubishi goed op gang kwam in Born was de markt al ingezakt. ,,Het is misschien niet zo netjes van Ford allemaal, maar dat is nu eenmaal de mores in deze industrie'', zegt een directeur van DaimlerChrysler.

    • Marc Serné