Vragen over `valse' ANWB

Het Tweede-Kamerlid voor de PvdA, Ferd Crone, beticht de ANWB van het geven van ,,valse voorlichting'' over de nieuwe pechdienst voor automobilisten, Route Mobiel. Crone zei vanmorgen te overwegen hierover samen met zijn collega Pieter Hofstra (VVD), schriftelijke vragen in te dienen bij de ministers Brinkhorst (Economische Zaken) en Peijs (Verkeer en Waterstaat).

,,Ik heb zelf de ANWB gebeld, als lid, en gevraagd naar de mogelijkheid over te stappen naar Route Mobiel. Mij werd gezegd dat Route Mobiel niet ter plekke repareert, maar alleen wegsleept en dat auto's met caravans niet worden geholpen. Dat is niet wat Route Mobiel zegt. Een van mijn medewerkers die de ANWB belde kreeg hetzelfde verhaal, er ligt kennelijk een draaiboek op het callcenter. Mij lijkt dit een geval van oneerlijke handelspraktijk. Ik begrijp ook niet waarom de ANWB dit doet. De pechmarkt is groot genoeg voor twee partijen'', aldus Crone.

Intussen loopt het aantal aanmeldingen bij Route Mobiel volgens Marc Schröder, een van de oprichters, storm. ,,In een week tijd hebben we 8.636 leden ingeschreven. We hebben ons callcenter al moeten uitbreiden. De pechhulp hebben we tot nu toe overeenkomstig de beloofde kwaliteit kunnen uitvoeren'', aldus Schröder.

De directeur van de ANWB, Guido van Woerkom, zal vandaag nog met Ferd Crone overleg voeren, zo liet zijn woordvoerder vandaag weten, om de standpunten van de bond uit te leggen. ,,Route Mobiel vergelijkt zichzelf voortdurend met de ANWB. Wij hebben niet om die vergelijking gevraagd.''