Bazar Curieux rekt grenzen op

Curieus was het zeker, deze festivalavond met tangodansen voor gevorderden naast hemelse chanteuses, rockbands en deejays tot diep in de nacht. Een succes was het ook, want de vijfde editie van Bazar Curieux trok het maximum van 1200 bezoekers naar Nighttown, de Rotterdamse rockbunker die met zijn smalle gangen en moeilijk toegankelijke zaaltjes eigenlijk nauwelijks geschikt is voor zo'n zapcultuuravond waar het draait om circulatie langs de diverse attracties. Met zijn sympathieke toegangsprijs had het kleine broertje van het Motel Mozaique-festival een lage drempel, ook voor de rockliefhebbers die alleen van plan waren om naar de hotte Londense band The Libertines te komen kijken.

De grenzen van de rockhistorie werden opgerekt door beeldend kunstenaar Jeroen Offerman die met zijn virtuoze, geheel achterstevoren gezongen Stairway to heaven verwondering en hilariteit wekte. Pas toen het filmpje op zijn beurt omgekeerd werd afgedraaid, begon het te dagen dat zijn performance wel degelijk met muziek en niet alleen met ontregelende oerkreten te maken had.

Drie onbekende popvrouwen gingen los van elkaar het gevecht met het geroezemoes aan. Met haar academische mooizingerij leek Mara Carlyle nog het meest op een Norah Jones van de Noordpool, totdat ze met het in fonetisch Nederlands gezongen Wat zullen we drinken de gemoederen aanwakkerde. De Canadese zangeres Feist kleedde haar serene valiumpop uit tot op het bot, met begeleiding van minimale gitaarflarden en soms een doffe beat. De electropop van Dani Siciliano klonk geïmproviseerd en levendig, hoewel ook zij de aandacht niet wist vast te houden met memorabele liedjes. Er tekende zich een nieuwe stijl af in de vrouwenpop: abstract, instinctief en met gevoel voor understatement. Maar een nieuwe Patti Smith stond niet op.

Onwillekeurig draaide de hele avond om The Libertines en de vraag of de opwinding van hun fantastische cd intact zou blijven, zonder zanger/gitarist Pete Doherty die pas terug mag komen als hij na een lange reeks drugs-gerelateerde incidenten het aapje van zijn rug heeft geschud. Andere zanger/gitarist Carl Barât weerde zich kranig en bevocht zijn zware griep op het podium met drank en sigaretten. Terwijl invalgitarist Anthony Rossomando een wat rechtlijniger, minder hectisch rockgeluid neerzette, ging Barât met Joe Strummer-achtig fanatisme en schorheid tekeer in liedjes die zonder uitzondering leken te gaan over de turbulente tijden die zijn groep in de afgelopen twee haar heeft doorgemaakt. Het optreden was misschien niet zo dynamisch als het had gekund, maar wel zo heftig en gevaarlijk als rock & roll in deze verbalkenendiseerde tijden kan klinken. Rock & roll hoort op tenen te trappen, en daarin zijn The Libertines zelfs in hun gemankeerde bezetting kampioen.

Bazar Curieux met The Libertines, Mara Carlyle, Feist, Jeroen Offerman, Dani Siciliano e.a. Gehoord: 18/9 Nighttown, Rotterdam.