Unilever: groei in diepvriesproducten voor kinderen

Levensmiddelenbedrijf Unilever, bekend van de merken Knorr, Ola, Dove en Omo, gaat zijn stroef lopende diepvriesdivisie renoveren. Iglo krijgt een ander logo en introduceert kinderproducten. De omzet van de divisie moet daardoor vanaf 2005 met 3 à 5 procent per jaar groeien.

Dat zegt directeur M. van Heeswijk van de werkmaatschappij Iglo/Mora. De diepvriestak van Unilever groeit al enkele jaren niet, terwijl Unilever in 2000 een groeidoel voor alle belangrijke merken vaststelde van 5 à 6 procent per jaar. Vorig jaar werd dat bijgesteld tot 3 tot 5 procent. ,,We gaan nu duidelijke en harde stappen maken met Iglo'', zegt Van Heeswijk.

Kort geleden heeft Unilever de strategie van de diepvriesdivisie overgeheveld naar het hoofdkantoor in Rotterdam. Vóór deze centralisatie bepaalde het lokale management grotendeels het te voeren beleid.

Het groeiplan van Unilever voorziet in uitbreiding van kant-en-klaarmaaltijden voor volwassenen. ,,Deze categorie is dé groeimotor bij de supermarkten'', zegt Van Heeswijk. Iglo ontwikkelt verder een breed assortiment diepvriesproducten voor kinderen.

Tot voor kort had Iglo/Mora voor deze doelgroep bijna alleen vissticks. Daar komen nu producten bij in kleine formaten en maaltijden, met voornamelijk groente en vis.

Iglo legt in de marketing de nadruk op gezondheid. Binnen twee jaar haalt dit merk alle kunstmatige toevoegingen uit zijn producten, zoals smaak-, geur- en kleurstoffen. Kunstmatige conserveermiddelen zijn al verwijderd. Iglo verlaagt ook het gehalte aan onverzadigde vetten, transvetzuren en zout. Transvetzuren zijn de meest schadelijke vetten en verhogen de kans op hart- en vaatziekten.

Van Heeswijk: ,,Consumenten willen drie dingen: gemak, gezondheid en genieten. Iglo moet staan voor puur natuur.'' Daarom brengt Unilever de pizza's bij Mora onder. ,,Mora moet het `fun'-merk worden, dat zich richt op de minder serieuze en informele eetmomenten.''

De veranderingen bij Iglo/Mora passen bij de nieuwe `vitaliteit'-strategie die topman Antony Burgmans begin dit jaar presenteerde. Doel is om de omzet te verhogen door producten te maken die mensen helpen om ,,zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen'', zei Burgmans.

Behalve de lancering van een nieuw logo, introduceert Unilever in enkele landen Knorr in het vriesvak. Dit is het grootste merk binnen het bedrijf.

    • Frits Baltesen