Rome publiceert unieke partituren op internet

Na jaren van onderzoek en restauratiewerkzaamheden zal het unieke muzikale archief van de Romeinse kathedraal Sint-Jan van Lateranen publiek toegankelijk worden op internet. Achtduizend veelal originele partituren van beroemde en vergeten componisten zijn in de loop van volgende week gratis te downloaden via de website www.paoloditarso.it.

Onder de partituren in het archief van de basiliek San Giovanni Laterane bevinden zich het Magnificat, het Stabat Mater en andere door Giovanni Battista Pergolesi gesigneerde werken en muziek van alle componisten die de pausen tussen de zestiende en negentiende eeuw hebben gediend.

Het project maakt de religieuze en gregoriaanse muziek toegankelijk voor onderzoekers en muzikanten. Uiteindelijk zal ook de religieuze muziek uit archieven van andere bisdommen op het internet worden gepubliceerd. Binnenkort starten projecten in honderdvijftig kerken in Piemonte, Toscane, Molise en Rome.

,,Het bezoeken van de nieuwe website betekent in contact komen met een muzikale wereld die ten onrechte als verloren werd beschouwd, maar die in de loop van de eeuwen al haar vitaliteit heeft behouden'', zo stelt Emmanuelle Chevalier coördinatrice van het project in de Italiaanse krant La Repubblica.

De originele partituren zijn vrijwel allemaal genoteerd op perkament. In veel gevallen moesten ze eerst worden gerestaureerd, alvorens ze konden worden gedigitaliseerd. Het betreft muziek die geschreven is vanaf het jaar 1546 toen paus Paulus de derde opdracht gaf tot de oprichting van de muziekkapel van de kathedraal Jan van Lateranen, de kerk die nog altijd de titelkerk is van de paus die ook de functie van bisschop van Rome bekleedt.

De meest recente partituur dateert van 1894. ,,In veel gevallen gaat het om met miniaturen geïllustreerde handschriften van religieuze muziek die na jaren van stilte weer ten gehore kan worden gebracht'', aldus Fabio Gallo een initiatiefnemer van het project paoloditarso.it

GianLuigi Gelmetti, muzikaal directeur van de Opera van Rome, noemt de digitalisering van het archief van ,,uniek belang'' en een voorbeeld dat door andere stuwmeren van cultuur zou moeten worden opgevolgd. Volgens Gelmetti zal niet alleen de muziekwereld en het publiek ervan profiteren, maar ook de kerk. ,,Want de religieuze muziek helpt de mensen die op zoek zijn naar geloof.''

    • Bas Mesters