Nieuwe wegenwacht is een `slim dingetje'

De nieuwe pechhulpdienst Route Mobiel, deze week gelanceerd, is een frontale aanval op de ANWB. Achter de organisatie zit de logistiek van Europ Assistance, verzekeraar Proteq Direct is aandeelhouder.

Voor zijn 23 jaar is Floris Stalenhoef een verdomd handige vent. Met één hand stuurt hij zijn Mercedes Benz sleepwagen door de bocht, overlegt intussen per gsm met de centrale over het doel van zijn lading (in dit geval een defecte boevenbus van de Amsterdamse politie) en tikt al rijdend de bestemming in op zijn gps-systeem.

Het bergingsbedrijf Bergnet waar Stalenhoef voor werkt, heeft een 24-uursdienst voor pech- en schadehulp aan automobilisten. De hele dag rijdt hij door de regio Amsterdam, verwisseld hier en daar een wiel (,,stom dat die mensen het zelf niet kunnen'') en haalt auto's op die niet meer kunnen rijden. Bergnet is deel van het Blaricumse Dorrestijn bv, één van de circa 250 autobergingsbedrijven in Nederland. De nieuwe autohulpdienst Route Mobiel bedient zich van ervaren bergers als Bergnet om de hulpverlening uit te voeren.

De initiatiefnemers van Route Mobiel, Marc Schröder en Michiel Muller zijn met hun tarief van 50 euro lidmaatschap scherp onder de prijs van de ANWB (85,80 euro) gaan zitten en hopen veel klanten weg te lokken van de bond. De komst van Route Mobiel kon niet uitblijven zegt Max Paap, manager marketing & sales van Europ Assistance. Zijn internationaal opererende bedrijf levert hulp bij verkeersongevallen en pech. ,,Dit was één van de weinige branches waarin nauwelijks concurrentie bestond. En het autoverkeer groeit naar schatting 40 procent tot 2020, dat biedt grote mogelijkheden.''

Europ Assistance, werd door Schröder en Muller na een tender gekozen als logistieke uitvoerder van de operatie, met als derde partij verzekeraar Proteq Direct, een dochter van SNS Reaal. Europ Assistence Proteq is samen met de twee oprichters mede-aandeelhouder. Een woordvoerder van Proteq wil niet zeggen wat het startkapitaal was en hoe de eigendomsverhoudinggen liggen, ,,maar houdt u het maar op een aanzienlijk minderheidsbelang voor ons''. Verzekeraar Proteq zag het plan voor Route Mobiel meteen zitten. ,,Wij houden wel van slimme dingetjes.''

De komst van Route Mobiel is waarschijnlijk goed nieuws voor de consument en is onder de bergers met gejuich ontvangen. Minder werk voor de ANWB, betekent meer werk voor de bergbedrijven. Niettemin heerst er veel onderlinge haat en nijd onder de bergers bij de verdeling van de rayons waarin men mag werken en die per rayon worden aangebesteed. Zo slaagde Bergnet er enkele jaren geleden bij de aanbestedingen in enkele Amsterdamse rayons af te snoepen van concurrent Verberkt in Diemen.

Binnen een rayon wordt weer onderscheid gemaakt tussen snelwegen en het onderliggend wegennet, waarvoor afzonderlijke aanbestedingen gelden. Bij een nieuwe aanbesteding wist Verberkt de snelwegen terug te krijgen en hield Bergnet alleen de b-wegen. ,,De concurrent bood bij de nieuwe aanbesteding veel lager, volgens ons onder de kostprijs. Hij wilde wraak nemen. `Als ik kapot ga neem ik jullie mee', zei hij. Bijna de helft van de omzet kwam van de snelwegen en is nu verdwenen.''

De logistieke ruggengraat van Route Mobiel wordt gevormd door Europ Assistance. Deze gevestigde commerciële `multiserviceprovider' (totale omzet in 2003 was 573 miljoen euro, met een nettowinst van 15 miljoen), van oorsprong een Frans bedrijf maar nu geheel in handen van de Italiaanse Generali Groep, draagt zorg voor hulp aan de voertuigen én de inzittenden. ,,We spreken zelf oneerbiedig over blik of bloed'', zegt directeur Peter Eijkhout van Europ Assistance Nederland. 80 procent van de Nederlandse omzet komt uit `blik', 20 procent uit `bloed'. Europ Assistance is een zakelijke dienstverlener, die werkt voor andere bedrijven. Consumenten zullen de naam nauwelijks tegenkomen.

Internationaal houden technische en medische hulp bij Europ Assistance elkaar in evenwicht, op elk 40 procent, met 20 procent andere dienstverlening. Op het hoofdkantoor in Parijs legt François Boulard, manager voor Frankrijk en de Benelux van Europe Assistance, nuchter uit hoe zijn bedrijf werkt. ,,Wij zijn geen engelen. Waar het uiteindelijk op neerkomt is het maken van winst, alleen dan zijn de aandeelhouders tevreden. Dat het daarbij soms gaat om leven of dood doet er niet toe. Maar we zijn niet onverschillig: bij een ongeluk helpen we eerst en zoeken later uit wie bij welke maatschappij was verzekerd.''

Europ Assistance staat een grote groeistrategie voor. De onderneming heeft vestigingen in 208 landen, waarvan 21 in Europa. Groei moet komen uit het grotere volume van de markt (meer auto's leidt tot meer vraag naar technische hulp, meer oudere mensen vergroot de medische hulpvraag), maar ook uit een hardere aanpak van de concurrentie. Zo is Route Mobiel niet een initiatief van Europ Assistance, het bedrijf steunt het wel. Europ Assistance streeft naar een `totaalproduct' voor blik en bloed. ,,We willen de logistiek verzorgen voor de klant van de wieg tot aan het graf.''

    • Lolke van der Heide