Eenvoudiger

De economische malaise houdt aan. Zo blijkt uit het uitgelekte concept van de miljoenennota die volgende week op prinsjesdag wordt gepresenteerd. De economische groei zal in 2005 niet verder komen dan 1,5 procent. En dat is allerminst genoeg. De Nederlandse economie maakte de afgelopen vier jaar de slechtste groei van de afgelopen twintig jaar. Gevolg: opnieuw een jaar van bezuinigingen, 2,5 miljard extra om het begrotingstekort te beperken.

Terug naar de eenvoud dus. Zoals Philips. Sense and simplicity, zo luidt de opvolger van Let's make things better, de slagzin waarmee het elektronicaconcern Philips de afgelopen tien jaar zichzelf een gezicht probeerde te geven. Nuttig en simpel moet meer succes brengen. Met een bombardement aan reclames moet de consument ervan worden doordrongen dat Philips-apparatuur staat voor eenvoud, vooral van bediening. Topman Kleisterlee meent zo de dalende omzet te kunnen keren. Philips moet een lifestyle, healthcare and technology-company worden. Eén druk op de knop, en een kind kan de was doen.

KLM, een ander Nederlands concern, is toegetreden tot het SkyTeam. Air France-KLM en zijn luchtvaartpartners Northwest Airlines en Continental gingen een alliantie aan met Aeroflot, Aeromexico, Alitalia, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines en Korean Air. SkyTeam wil in 2006 een geïntegreerd ticketsysteem hebben: consumenten kunnen dan e-tickets (via internet) boeken via één website voor alle deelnemende maatschappijen. De partners sluiten hun bestemmingen met overstappen op elkaar aan. Eenvoudiger dus.

MGM, bekend van de leeuw die voorafgaand aan zijn films brult, wordt eigendom van een consortium onder leiding van het Japanse elektronica- en mediaconcern Sony. Het consortium betaalt 4,8 miljard dollar (3,9 miljard euro), inclusief schulden. Sony is vooral geïnteresseerd in de filmotheek. Metro-Goldwyn-Mayer is de laatste grote Hollywoodstudio.

Joep van den Nieuwenhuyzen heeft het grootste deel van een voorschot van 26,7 miljoen euro dat de overheid betaalde aan het bedrijf SP Aerospace and Vehicle Systems in Geldrop, ten onrechte aan het bedrijf onttrokken. Curator Deterink schrijft dat in een eerste verslag over SP, dat op 11 augustus failliet werd verklaard. Van het voorschot kwam via ingewikkelde transacties zo'n 18 miljoen euro in handen van Van den Nieuwenhuyzens RDM Holding.

Corus, het Brits-Nederlandse staalconcern, heeft voor het eerst in zijn bestaan een nettowinst geboekt: 100 miljoen pond (146 miljoen euro) over het eerste halfjaar van 2004. Corus schrijft de meevaller toe aan de hoge staalprijs en kostenbesparingen.