Koers Laurus op dieptepunt na nieuwe prijsverlaging AH

Supermarktketen Albert Heijn begint morgen een nieuwe ronde prijsverlagingen. Concurrent Laurus (Edah, Konmar) zal die ,,binnenkort'' volgen in de winkels van Super De Boer. Daarop daalde de aandelenkoers van Laurus vanochtend naar een recorddiepte.

De grootste supermarktketen verlaagt morgen de prijzen van duizend huismerkproducten met 5 à 25 procent. Albert Heijn liet vanochtend weten dat het daarmee zijn marktaandeel, omzet en klanttevredenheid wil vergroten.

Laurus zal de prijsverlaging van alle artikelen die bij AH goedkoper worden ook doorvoeren bij Super De Boer. Het concern spreekt over ,,een uitrookstrategie''. Twee weken geleden zei topman H. Bruijniks in deze krant dat Albert Heijn Super De Boer ,,van de markt wil drukken''. C1000, de andere concurrent van AH, liet weten ,,waar nodig'' de prijzen te verlagen.

Vorig jaar oktober begon Albert Heijn de prijzenoorlog. Tot nu toe werden de prijzen van 2.500 producten gemiddeld 10 procent goedkoper. De andere ketens volgden geheel of deels. Zij zagen hun winstmarges dalen. Mede door de prijzenslag kwam Laurus dit jaar in de rode cijfers.

Vanochtend reageerde de koers van het aandeel Laurus op de Amsterdamse beurs met een daling van 3 procent naar 0,68 euro. Mede omdat werd verwacht dat AH met nieuwe acties zou komen, is de koers van het aandeel het afgelopen halfjaar gehalveerd. Ahold stond 1 procent hoger op 5,31 euro.

Huismerkproducten worden in opdracht van supermarkten gemaakt met hun naam erop. Bijna de helft van de omzet bij Albert Heijn komt van huismerken. De verkoop van huismerken is in twee jaar met 8 procent gestegen, aldus Information Resources.

Het AH-huismerk is nu gemiddeld 15 procent goedkoper dan vergelijkbare A-producten, zoals van Unox, Douwe Egberts en Lay's. De artikelen die goedkoper worden, behoren volgens AH tot `de meest relevante boodschappen', zoals cola, chips en luiers.

Albert Heijn stelt de kwaliteit van de huismerken de laatste maanden te hebben verbeterd tot het niveau van A-merken. De supermarkt introduceert morgen een nieuw huismerk, AH Excellent, dat een hogere kwaliteit zou hebben dan A-merken.