Weer banen weg bij bouwer BAM

Bouwconcern BAM gaat opnieuw reorganiseren bij de Duitse divisie. ,,We nemen hier voortdurend maatregelen'', zegt bestuursvoorzitter W. van Vonno van BAM. ,,We zien deze markt écht niet verbeteren.''

Het aantal BAM-werknemers dat in Duitsland zijn baan verliest, wilde Van Vonno vanochtend bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers niet zeggen. ,,Dat weten de mannen zelf namelijk nog niet. Maar het is een flinke reorganisatieslag.'' In Duitsland heeft BAM bij drie bedrijven in totaal 1.400 werknemers. De Duitse bouwactiviteiten zijn al jarenlang zorgelijk. De markt is slecht en toen BAM in 2002 concurrent HBG met divisies in Duitsland overnam, haalde ze daarmee de problemen binnen.

BAM heeft het eerste halfjaar negen miljoen euro verlies gemaakt in Duitsland. Eind dit jaar denkt het bedrijf quitte te kunnen draaien. Van Vonno: ,,Maar het blijft krabben en bijten om bij de nullijn te komen.''

Het Nederlandse BAM is de grootste bouwer van de Benelux en heeft 27.000 werknemers. De winst van de bouwer is nagenoeg gelijk gebleven. In het eerste halfjaar werd 39,4 miljoen euro winst gemaakt, exact 1 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van het bedrijf daalde van 3,5 miljard euro naar 3,4 miljard euro.

BAM houdt in de cijfers geen rekening met mogelijke boetes van mededingingsautoriteit NMa wegens jarenlange deelname aan bouwkartels. Vorig jaar bedroegen die boetes 27,4 miljoen euro, waarmee de winst werd teruggebracht van 83 naar 56 miljoen euro. Eerder dit jaar hebben 400 bouwbedrijven, waaronder BAM, bij de NMa informatie aangedragen over de kartelafspraken die zij maakten. Hieruit volgen nog boetes.

De boetes van vorig jaar zijn nog niet betaald, BAM heeft daartegen bezwaar gemaakt. Van Vonno zegt samen met andere bedrijven met de NMa te praten over een regeling, maar wilde niet vertellen wat dit moet inhouden. De NMa zei eerder boetes te willen opleggen en geen `generaal pardon' voor de sector te willen.

De Nederlandse markt voor infrastructurele projecten blijft volgens Van Vonno ,,moeilijk''. Sinds het bekend worden van de bouwfraude, in 2001, zeggen bouwers dat overheden angstig zijn om projecten aan te besteden en dat sommige bouwers opdrachten onder de kostprijs aannemen, om aan het werk te blijven. BAM doet dat ook. Tevens loopt de markt voor grote infrastructurele projecten terug. Het werk van BAM aan de Betuwelijn is afgelopen.