Revanche John de Mol na deconfiture van Sport7

John de Mol komt volgend jaar met een nieuwe televisiezender. Heeft hij kans van slagen?

Wil hij revanche nemen? Het lijkt erop.

John de Mol maakte gisteren bekend dat hij een nieuw televisiestation begint dat vanaf zes uur 's avonds uitzendt op het kinderkanaal Nickelodeon. De zender, die nog geen naam heeft, zal een ,,brede familiezender'' worden waarin sport een belangrijke rol speelt.

Het initiatief doet denken aan Sport7, de sportzender die begin 1996 met veel rumoer werd gelanceerd, en waarvan De Mol de drijvende kracht was. Bij het publiek bestond veel weerstand om voor een sportzender te betalen. Sport7 zond uiteindelijk slechts vier maanden uit op het `open' kanaal. Toen trokken de investeerders de stekker eruit. Er keken te weinig mensen naar en de kwaliteit van de programma's bleef achter, er moest te veel geld bij.

De faliekante mislukking heeft De Mol altijd dwarsgezeten. In hem brandt sindsdien het heilig vuur van willen slagen, willen scoren met een televisiezender. De Mol kan heel marktverstorend gaan werken, zegt Fons van Westerloo, directeur van RTL Nederland (RTL4, RTL5 en Yorin). De koek voor de huidige negen Nederlandse kanalen is al krap.

Er is volgens Van Westerloo zo'n 750 miljoen euro netto te verdelen. Komt daar nog een speler bij, dan gaan er doden vallen.

John de Mol kan het wel even uithouden, hij heeft geld. Hij bezit naar verluidt 1,8 miljard dollar, dat hij voor het grootste deel vergaarde door de verkoop van zijn bedrijf Endemol aan het Spaanse Télefonica, in 2000. Het jaar waarin het door De Mol bedachte programma Big Brother wereldwijd triomfen vierde. ,,Hij heeft tegen mij wel eens gezegd'', zegt Van Westerloo, ,,ik kan mijn geld in nog geen tien generaties opmaken.''

Daarbij komt nog eens de droom, om een eigen zender te hebben en daar de baas van te zijn, zegt Van Westerloo. ,,Hij wíl dat kanaal. Daar praat hij al heel lang over. En hij wil succes. Hij ziet het bijna als een hobby. Dat maakt hem een gevaarlijke jongen.'' Media-analist Johan van den Hooven, verbonden aan zakenbank Oyens & Van Eeghen, denkt dat De Mol ,,een gaatje'' in de televisiemarkt heeft gevonden. De Mol wil zich profileren als een familiezender met pur sang Nederlandse producties. ,,Voetbal, shows, spelletjes, drama als GTST en dat allemaal van Nederlandse makelij. Met zo'n profiel maakt hij een kans'', verklaart Van den Hooven.

Net zoals Van Westerloo denkt de media-analist dat De Mol verstorend kan gaan werken. ,,De advertentiepot loopt in de pas met de conjunctuur. Maar deze zal niet plotseling groter worden. Dus zullen straks meer zenders om dezelfde pot geld moeten vechten. En dat zal prijsdruk opleveren.''

Kortgeleden maakte de Tros bekend zich te oriënteren op de stap om het publieke bestel te verlaten. Een samenwerking met de Tros zou daarmee voor de hand liggen. Fons van Westerloo denkt van niet. ,,John de Mol heeft de Tros helemaal niet nodig. Dan is hij geen eigen baas meer.'' Bovendien, zegt de RTL-directeur, lopen de contracten met alle belangrijke Tros-presentatoren af in augustus 2005. ,,Dan kan John ze allemaal zelf kopen.''

Van den Hooven sluit een samenwerking tussen De Mol en de Tros niet uit. Aan de andere kant denkt hij, dat als de Tros een goed business-plan heeft, zij gemakkelijk andere investeerders kunnen vinden. ,,Het is de vraag wat de Tros ermee wint om met De Mol in zee te gaan.''

Van Westerloo zegt de nieuwe concurrent met argusogen te gaan volgen. ,,Als John de Mol lukt wat hij wil, namelijk een brede familiezender in de markt zetten met voetbal en showprogramma's met Linda de Mol en Ivo Niehe, dan gaat iedereen, alle huidige zenders, daar wat van merken. Ook RTL Nederland, óok de publieke omroep en óok SBS.''

    • Mark Houben
    • Japke-d. Bouma