John de Mol begint nieuwe tv-zender

Ondernemer John de Mol begint in augustus volgend jaar met een nieuwe televisiezender die zich op een breed publiek richt. Voetbal en Nederlandstalige programma's zullen de belangrijkste ingrediënten zijn. De zakenman wil gaan meedingen naar de tv-rechten van de eredivisie voetbal die het komend seizoen vrijkomen. Voor de samenvattingen betaalt de publieke omroep nu 55 miljoen euro voor drie jaar.

De Mol, die zijn fortuin verdiende met de verkoop van het amusementsbedrijf Endemol aan het Spaanse Telefonica, zal met de nieuwe zender de strijd aangaan met familiezenders als RTL4 en SBS6. De Mol moet nog een uitzendlicentie aanvragen bij het Commissariaat van de Media. Daarna volgen gesprekken met de grote kabelexploitanten als UPC en Casema om de zender in het televisiepakket te krijgen.

De Mol, die acht jaar geleden aan de basis stond van de geflopte abonneezender Sport7, maakt voor zijn nieuwe televisiekanaal gebruik van kinderzender Nickelodeon, waarvan het Amerikaanse MTV Networks eigenaar is. Met MTV heeft De Mol gisteren een contract afgesloten om vanaf zes uur 's avonds uit te gaan zenden. Financiële details heeft de ondernemer niet bekend gemaakt.

De Mol financiert zijn nieuwe televisiezender vanuit zijn Hilversumse investeringsmaatschappij Talpa (Latijn voor mol). Talpa bezit al de radiozenders Noordzee en Radio 10 Gold. Verder belegt Talpa in bedrijven die raakvlakken hebben met media, entertainment en technologie. Bekend is dat Talpa aandelen bezit in onder meer telecombedrijf Versatel, kinder-tv-zender Jetix (voorheen Fox Kids) en autofabrikant Spyker.

de mol pagina 20