Abu Dhabi wil geen belang in Volkswagen

De 10-procentsdeelname in autoconcern Volkswagen door Abu Dhabi gaat niet door. Gisteren maakte VW bekend dat geen overeenstemming is bereikt over de prijs voor 9,8 procent van de aandelen.

Volkswagen wilde met het geld de aankoop van 50 procent van de aandelen van autoleasemaatschappij Leaseplan financieren, een dochter van ABN Amro. Deze aankoop, waarmee Volkswagen zijn positie op de leasemarkt wil versterken en waarmee in totaal 2,13 miljard euro gemoeid is, gaat gewoon door. VW zal het geld uit de beschikbare middelen financieren. De overige 50 procent worden gekocht door investeerders uit Saoedi-Arabië en uit de Golfstaat Abu Dhabi. Het plan werd al in april dit jaar bekendgemaakt. De verkoop past in ABN Amro's strategie om zich te richten op zijn `kernactiviteiten'.

Gisteren begonnen de onderhandelingen tussen VW en de vakbonden over de arbeidsvoorwaarden. De besprekingen vinden plaats in een buitengewoon gespannen sfeer. Volkswagen wil de lonen de komende twee jaar bevriezen van 103.000 van zijn 176.000 Duitse werknemers. Gebeurt dit niet, dan zegt de directie dat 30.000 banen in gevaar komen. Daarnaast wil de autofabrikant prestatieloon en meer interne competitie invoeren, en de werktijden flexibeler maken, al naar gelang de vraag naar nieuwe auto's. De plannen maken deel uit van een pakket aan maatregelen dat de personeelskosten in 2011 met 30 procent moet verminderen.

De vakbonden verwerpen de loonbevriezing. Zij eisen juist een loonsverhoging van 4 procent. ,,De aandeelhouders krijgen een goed dividend en het personeel moet de broekriem aantrekken, dat accepteren wij niet'', zei H. Meine, die namens vakbond IG-Metall de onderhandelingen voert, tegen persbureau AFP. De bond dreigt met `waarschuwingsstakingen' van enkele uren. De eerste onderhandelingen liepen gisteren op niets uit. Volkswagen, met grootaandeelhouder deelstaat Nedersaksen, staat bekend om zijn harmonieuze arbeidsverhoudingen en goede betrekkingen met de vakbonden.

Het autoconcern maakt momenteel echter moeilijke tijden door. In Europa, de VS en nu ook in China verliest het bedrijf terrein op de concurrentie. De verkoop van de nieuwe Golf valt in Europa ronduit tegen. Ook in thuismarkt Duitsland, waar de auto zwaar beconcurreerd wordt door Japanse middenklassers. In de VS, van oudsher een grote exportmarkt voor VW, speelt de hoge koers van de euro het bedrijf parten.