Vechtbladen

Een wekelijkse greep uit de kiosk. Vandaag TVFilm en Tweed, twee nieuwe tijdschriften.

De afgelopen week verschenen twee vechtbladen, als pitbulls op de overvolle markt losgelaten in de hoop dat ze zich handhaven. Op het glanzende omslag van het ene blad staat investment banker Dixan Boardman met zijn dertig jaar jongere Arianne Theresa von und zu Hohenlohe-Langenburg. Op het minder chique omslagpapier van het andere prijkt Catherine Zeta-Jones. Het een grossiert in Engelstalige koppen als The Spending Society, Upstairs Downstairs en Fashion Victim, het andere belooft een duel tussen het `kundig watje' René Mioch en het `mega-ego' Jac Goderie'.

De programmagids TVFilm verschijnt onder auspiciën van de divisie AKN-programmabladen (AVRO, KRO en NCRV) bij uitgeverij Sanoma. Publieke omroepen hebben nog altijd het monopolie op hun programmagegevens. Daarmee mogen zij een blad maken waarvan de abonnees automatisch lid van de desbetreffende omroep worden. Maar mogen zij dat monopolie ook commercieel uitbaten? TVFilm bevat hetzelfde spoorboekje als alle andere tv-gidsen, zij het voor veertien dagen. De nadruk in het blad ligt op de films die op tv te zien zijn, maar ook bevat het vederlichte informatie over films in de bioscoop en op dvd en video. In een toelichting verkondigt de uitgever dat het blad zich richt op ,,de nieuwe generatie home-entertainment-gebruikers'', die ,,ook verhoogde interesse heeft in alles wat nieuw is op het gebied van mobile, internet, games en muziek''. Het blad biedt, met andere woorden, ,,een totaaloverzicht van alles waarmee je je thuis kan vermaken''. Daarmee betreedt AKN-programmabladen een breder terrein dan de louter programmagerelateerde inhoud waartoe zij wettelijk gehouden is.

In het segment `vrouwenglossy' verschijnt dezer maanden de ene titel na de andere. In tegenstelling tot de meeste mannen lezen en kopen vrouwen graag, dat moet het voornaamste uitgeefmotief zijn. Inhoudelijk wordt deze doelgroep niet hoog aangeslagen, getuige het soortelijk gewicht van Tweed. De Tweed-lezeres wordt geacht, getuige de ondertitel van dit blad, zich te vergapen aan `royals, rich & rules'. Vrouwen die zich dankzij een `goed' huwelijk roem en fortuin hebben vergaard worden hier geportretteerd als supervrouwen.

Neem Mouna Ayoub, die als 18-jarige trouwde met een vermogende zakenman uit Saoedi-Arabië. Gedurende haar huwelijk werd ze met juwelen en andere kostbare geschenken overladen, maar echt gelukkig werd ze niet te midden van ,,mannen die geen respect bleken te hebben voor vrouwen''. Sinds de dood van haar man echter bevaart de nu 46-jarige Mouna Ayoub jubelend de wereldzeeën op haar jacht Phocéa: ,,In dit schip komt mijn liefde voor elegantie samen met mijn liefde voor de zee.''

Sprookjesbladen als Tweed zijn even vluchtig als een bijgeleverd parfummonster. Ze willen iets van de glans van het rijke en koninklijke leven op de eenvoudige lezer laten neerdalen. Wie Tweed leest waant zich even in Palm Beach, aan het Engelse hof en bij de sultan van Brunei. De advertenties wijzen vervolgens de weg naar de auto's, juwelen, horloges, cosmetica en dranken die daarbij horen.

TVFilm, verschijnt veertiendaags, €1 (introductieprijs), Tweed, tweemaandelijks, €4,95