Een lampenfabriek uit het zuiden des lands...

Gerard Kleisterlee werkt vandaag niet. De topman van Philips heeft wel wat anders te doen: kranten lezen. De dagbladen besteden vandaag massaal aandacht aan de nieuwe reclamecampagne van het concern. Trouw, de Volkskrant, Algemeen Dagblad, de Telegraaf en Het Financieele Dagblad hebben een deel van hun voorpagina ingeruimd om de nieuwe slogan Sense and simplicity toe te lichten, zoals deze krant gisteren deed. De twee belangrijkste internationale zakenkranten, Financial Times en The Wall Street Journal, besteden ook aandacht aan Philips, maar doen dat op hun pagina's binnenin. De International Herald Tribune is een van de weinige kranten die Kleisterlee vandaag niet hoeft te lezen.

Naast de krantenartikelen is vandaag ook het reclamebombardement van 80 miljoen euro losgebarsten. Op het Algemeen Dagblad na heeft Philips in ieder landelijk dagblad vier verschillende advertenties staan, steeds op de pagina's 3, 5, 7 en 9. En ook op de televisie zal Philips binnenkort een salvo van commercials afvuren: zes stuks binnen 30 minuten – volgens Philips een unicum in de reclamewereld.

Er is kortom geen ontkomen aan. De Nederlandse consument wordt ingepeperd dat Philips voortaan staat voor nuttige en simpele apparatuur. Of het nu gaat om een hartdefibrillator voor thuisgebruik of een dvd-recorder met harde schijf aangesloten op een platte televisie.

De campagne is opnieuw een poging om Philips een gezicht te geven, een gezicht dat gericht is op de markt. Kleisterlees voorganger Cor Boonstra was de eerste die daar serieus werk van maakte door wereldwijd één slogan te lanceren. Maar hij lijkt daar, achteraf, niet helemaal in te zijn geslaagd. Niet voor niets gebruikt Kleisterlee herhaaldelijk de woorden dat Philips nu truly market driven moet zijn, met de nadruk op truly.

Ook Kleisterlee heeft geworsteld met de vraag hoe het werkelijke gezicht van Philips er uitziet. Twee jaar geleden verkondigde hij regelmatig dat Philips een high growth technology-company moest zijn. Die uitdrukking heeft hij inmiddels bij het grofvuil gezet. Sinds Kleisterlee aan het roer staat, nu ruim vier jaar, is immers van hoge groei niets gebleken. Sterker, de omzet is sinds 2000 alleen maar gedaald.

Maar Philips is toch gewoon een elektronicaconcern? Kleisterlee vindt van niet. Sterker, hij gruwt van die term, liet hij zich kortgeleden ontvallen. Nee, doceert hij, tegenwoordig is Philips een lifestyle, healthcare and technology-company. Dat is misschien een nuttige, maar beslist geen simpele omschrijving. Er is nog een lange weg van eenvoud te gaan.