Weer surceance voor US Airways

US Airways, de op zes na grootste luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten, heeft gisteren uitstel van betaling aangevraagd om een dreigend faillissement af te wenden. Het is de tweede keer in nog geen twee jaar dat het bedrijf de hulp inroept van de rechter om zich te beschermen tegen schuldeisers.

US Airways opereert voornamelijk in steden aan de Amerikaanse oostkust, maar rekent bijvoorbeeld ook Amsterdam onder zijn bestemmingen. Het bedrijf wijt zijn nijpende financiële positie aan de moordende concurrentie van kleinere, goedkopere maatschappijen, de hoge brandstofprijzen en de algehele malaise in de industrie die inzette na de terreuraanslagen van drie jaar geleden. United Airlines, de nummer twee van de VS, is nog altijd in surseance, terwijl andere grote maatschappijen, zoals American Airlines en Delta Airlines, grote moeite hebben om deze zogeheten Chapter 11-aanvraag van juridische bescherming te voorkomen.

US Airways, lid van de Star Alliance waartoe onder meer ook Lufthansa, SAS en Singapore Airlines behoren, zegt 1,5 miljard dollar (1,2 miljard euro) aan kosten te moeten besparen om het hoofd boven water te kunnen houden. Het bedrijf wil daarvoor een tegemoetkoming van 800 miljoen dollar van de diverse vakbonden van vliegtuigpersoneel. Die willen echter niet buigen, aangezien de 28.000 personeelsleden bij de eerste surseance in 2002 al in totaal 2 miljard dollar hebben moeten inleveren. Mogelijk zullen de vakbonden nu door de rechter worden gedwongen om water bij de wijn te doen, om de maatschappij voor de ondergang te behoeden.

Bestuursvoorzitter Bruce Lakefield van US Airways sloot verkoop van zijn maatschappij, die over 8,8 miljard dollar aan activa beschikt, uit. Het bedrijf wil zich omvormen tot een zogenoemde low cost carrier. Maar deskundigen twijfelen aan dit reorganisatieplan, omdat het bedrijf te log zou zijn. In tegenstelling tot US Airways' eerste surseance heeft het bedrijf nu geen overbruggingskrediet kunnen regelen. Het Amerikaanse General Electric, maker van vliegtuigmotoren en een leasebedrijf, behoort tot de grootste schuldeisers van het bedrijf.